OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi vill bli fler! Metallforskningsinstitutet Swerim bedriver industrinära forskning och utveckling kring metaller och deras väg från råmaterial till färdig produkt. Vi är 200 medarbetare på två orter i Sverige - Luleå och Stockholm. Vår vision är en fossilfri och cirkulär industri.
Fordonsindustrin står inför nya utmaningar att minska vikt för att möta miljökrav och bibehålla en hög säkerhet i produkterna. För att möta dessa krav inkluderas flera nya material i konstruktionen, såsom fler ultrahöghållfasta stål (UHSS), vilket möjliggör minskade plåttjocklekar och minskad produktvikt. De nya materialen har visat sig vara mer utmanande att foga samman med befintliga metoder och därför krävs mycket arbete för att utveckla metodiker och provningsmetoder inom detta område. I produktion där svåra materialkombinationer ska svetsas används med fördel nya adaptiva, självreglerande system för att möta både de svetstekniska utmaningarna och de material- och produktionstekniska variationer som kan uppstå.
Examensarbetet syftar till att öka förståelsen för hur dessa adaptiva system bäst ska ställas in för att uppnå en hög och repeterbar svetskvalitet, samt en så tids- och kostnadseffektiv svetsprocess som möjligt. Examensarbetet kommer att omfatta både teoretisk och praktisk analys av punktsvetsning av nya svårsvetsade materialkombinationer, där olika processinställningar jämförs ‒ både för klassisk så kallad konstantströmsinställning och med ny adaptiv styrning. Det kan även bli aktuellt med karaktärisering av svetsade förband med avseende på hårdhet, hållfasthet och svetskvalitet på makro (tvärsnitt).
Mål
Målet med detta examensarbete är att utvärdera och optimera processinställningarna vid adaptiv svetsning. Inledningsvis fokuseras på längden för paustider mellan de olika svetspulserna. I dagsläget används lika långa paustider mellan alla svetspulser, 5 ms, målet med denna studie är att skapa en guideline för hur dessa pauser kan optimeras individuellt beroende på ingående materialkvaliteter, tjocklekar och beläggningar. För att tillfullo förstå processen kommer examensarbetet inledas med en litteraturstudie av tidigare forskning inom området, vilket senare kommer användas för att utveckla, utvärdera och optimera en ny metodik för utprovning av nya materialkombinationer.
Examensarbetet genomförs för Scania Oskarshamn och kopplas till forskningsprojektet PROFS. Arbetet kan utföras både på Scania i Oskarshamn och på Swerim i Stockholm, eller en kombination av båda orterna. Det planeras starta i januari 2021.
Din profil
Vi söker dig som går sista året på civilingenjörsutbildning med inriktning maskinteknik, hållfasthetslära, materialvetenskap eller motsvarande. Vi vill att du har god initiativförmåga, är van att tänka analytiskt och kommunicerar väl i tal och skrift på både svenska och engelska. Kunskaper inom det svetstekniska området är meriterande.
Kontaktpersoner
Mattias Olsson, mattias.y.olsson@scania.com, 073 668 64 63
David Löveborn, david.loveborn@swerim.se, 070 258 48 86
Joakim Hedegård, joakim.hedegard@swerim.se, 070 461 03 34
.