OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Uppgiften är att bedriva forskning och utbildning av högsta kvalitet och att på olika sätt samverka med samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har 45 000 studenter, 6 800 anställda och en omsättning på 6,3 miljarder kronor.
Examensenheten har nio anställda och ansvarar för två huvuduppgifter: Att handlägga ansökningar om examens- och kursbevis och att tillgodoräkna utländska utbildningar för examina.
Enheten ger också information om regelverket för examina till institutioner, studenter och allmänhet.
Arbetsuppgifter: Du är handläggare vid Examensenheten och har ansvar för utfärdande av examens- och kursbevis till universitetets studerande. I arbetsuppgifterna ingår att självständigt pröva, bedöma och fatta beslut om ansökningar om examensbevis. Därtill kommer arkivering och registrering i universitetets datorbaserade studiedokumentationssystem (Uppdok). I arbetsuppgifterna ingår som en väsentlig del täta kontakter med studenter liksom med kollegor på Studentavdelningen, områdeskanslierna och institutionerna.
Arbetsbelastningen varierar över tiden och är hög i vissa perioder, särskilt under sommaren, det är därför av vikt att du har möjlighet att anpassa arbetstiderna efter detta.
Kvalifikationskrav: Du har högskolestudier eller motsvarande, mycket goda kunskaper i svenska och engelska och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Arbetsuppgifterna är ibland av utredande karaktär varför du behöver god analysförmåga och stor noggrannhet samt initiativförmåga och vilja att ta ansvar.
I de ärenden du handlägger fattar du egna beslut vilket innebär att du måste kunna ta ansvar för och motivera fattade beslut. Arbetet innebär mycket kontakt med studenter och universitetets institutioner, främst via telefon och epost vilket kräver förmåga att på ett enkelt sätt förklara och motivera regler och beslut, både muntligt och skriftligt på svenska och engelska.
Du behöver också ha god kännedom om högskoleutbildningens struktur och gärna tidigare erfarenhet av arbete i högskolesektorn eller annan offentlig förvaltning. Goda kunskaper om Windows och goda färdigheter i Office-paketet, framförallt Word, är också nödvändiga. Arbetet, som bedrivs inom en grupp och samtidigt är mycket utåtriktat, förutsätter god social kompetens och servicekänsla. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Önskvärt och/eller meriterande i övrigt: Kunskap i ytterligare språk utöver engelska räknas som en merit.
Lön: Individuell lönesättning tillämpas. Ange löneanspråk i ansökan.
Tillträde: Snarast eller efter överenskommelse.
Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning tillämpas.
Anställningens omfattning: 100 %.
Upplysningar om anställningen lämnas av enherschef Anders Gardikro, tel, 018-471 1628.
Välkommen med din skriftliga ansökan senast den 13 april 2015, UFV-PA2015/731.
Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Vi tar enbart emot ansökan på det sätt som beskrivs i annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anders Grundström, Saco-rådet
018-471 5380
Carin Söderhäll, TCO/ST
018-471 1997
Stefan Djurström, Seko
018-471 3315