EXJOBB: Spänningskoncentrationer vid variation i FE-modell

Arbetsbeskrivning

På Saab blickar vi ständigt framåt och utmanar gränserna för vad som är tekniskt möjligt. Vi samarbetar med kollegor runt om i världen som alla delar vår utmaning – att göra världen till en säkrare plats.

Vad du blir en del av
I affärsområdet Industrial Products & Services (IPS) ingår affärsenheterna Aerostructures, Avionics och Combitech, samt Ventures portfölj av hel- och delägda företag. IPS fungerar som en holdingorganisation där varje verksamhet utvecklar och arbetar med strategier för lönsam tillväxt efter förutsättningarna på respektive marknad. En stor del av affärerna sker på en så kallad business-to-business-marknad. Affärsområdet har cirka 2400 medarbetare och omsätter ungefär 4 miljarder SEK.
Aerostructures utvecklar, industrialiserar och tillverkar flygplansstrukturer främst för den civila, men även till viss del för den militära marknaden. Avdelning Utveckling och Industrialisering ansvarar för utveckling och industrialisering av struktur inklusive systeminstallation till externa kunder, främst Airbus och Boeing.
Under examensarbetet kommer du tillhöra sektionen "Strukturteknik" som är en del av utvecklingsavdelningen på Aerostructures. Sektionen Strukturteknik ansvarar för hållfasthet-, vikt- och systemsäkerhetsanalyser på nykonstruktioner, ändringar och produktionsavvikelser. Sektionen består idag av 16 medarbetare.
Några exempel på projekt som vi jobbar med just nu är Boeing 787-10 lastrumsdörrar, Airbus A350 -1000 klaffupphängning, Airbus A321 ACF dörrplugg samt Airbus A321 Ower Wing Exit Door.



Din framtida utmaning
Våra kunder ställer allt högre krav på att göra mer och mer detaljerade FE-modeller. Vi tar idag spänningar direkt ifrån FE-modellen vilket kräver mycket detaljerade FE-modeller vid t.ex. radier för att få rätt nivå. Modellerna är ofta skal-modeller och spänningen i radier varierar mycket beroende på antal element samt storlek på radien. Vi vill kunna skapa FE-modeller utan att behöva förfina modellen runt t.ex. radier utan istället använda en faktor på spänningen för att få rätt nivå.
Din uppgift är att jämföra spänningskoncentrationer vid olika storlekar på radier med olika noggrannhet i FE-modeller (element storlek). Dessa resultat ska sedan utvärderas och jämföras med handböcker och befintliga provresultat för att du i nästa steg ska kunna dra slutsatser och ge rekommendationer på vilka faktorer som ska användas i hållfasthetsanalyser beroende på radie och elementstorlek.
Arbetsuppgifter under exjobbet kommer innebära litteraturstudier, val av lämpliga radier att studera samt skapa FE-modeller med hjälp av HyperMesh. Utvärdera resultat, dra slutsatser med rekommendationer av resultaten samt dokumentation av ovanstående i form av en rapport.
Arbetet är tänkt att utföras av en civilingenjörsstuderande med inriktning mot hållfasthetslära under 20 veckor på Saab i Linköping med start i januari 2017.

Den du är idag
Du läser sista året på din civilingenjörsutbildning. Du ska ha läst kurser i hållfasthetslära och FEM. Kunskaper inom FEM programvarorna Hypermesh och Nastran är ett extra plus.
Fortlöpande rekrytering.
Välkommen in med ansökan!

Om Saab
Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. Vi är 14 700 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är vi ledande inom många områden och en femtedel av våra intäkter går till forskning och utveckling. Saab är också ett möjligheternas företag. Ett företag där vi ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Men också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SAAB AB
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Saab tillämpar individuell lönesättning.
  • Exjobb Tillträde enligt överrenskommelse
  • Publicerat: 7 november 2016

Liknande jobb


Projektledare

Projektledare

14 november 2024

27 november 2024

Mekanikingenjör

Mekanikingenjör

26 november 2024