OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av arbete med EU-fonder? Uppföljning av projekt och program? Är du intresserad av migrationspolitiska frågor? Vi söker dig som vill arbeta i rollen som expert med fokus på ekonomisk granskning och uppföljning av projekt på funktionen för fonderna på Migrationsverket i Norrköping.
Du får möjlighet att bidra med din kompetens och dina initiativ och samtidigt själv utvecklas.
Du kommer till en avdelning med högt ställda ambitioner i en myndighet som driver ett kontinuerligt förändringsarbete och som präglas av nytänkande, handlingskraft och ett genuint engagemang för vår uppgift. Vår vision är: ”Funktionen för fonderna – Migrationsutvecklingens självklara val”. Vi är en fristående funktion på Migrationsverket och vi ställer höga krav på att det vi levererar och driver leder till förändring som gör skillnad.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
På asyl, migrations- och integrationsfonden (AMIF) ger vi stöd till projekt över hela landet som arbetar med att utveckla och förbättra migrationsprocessen, med start från ansökningsprocessen fram till bosättning och integration eller återvändande. Vi granskar och bedömer projektansökningar som ansöker om medel från AMIF utifrån regelverk, ansökningarnas kvalitet, kostnadseffektivitet och nytta i relation till behov i samhället. När ett projekt beviljas stöd granskar vi kvartalsrapporteringar och slutrapporteringar, riskvärderar och kontrollerar projekt samt sprider och tar vara på resultat. Vi bistår också med stöd inför en ansökan och inför projektens rapporteringar, samt bygger och underhåller nätverk med externa intressenter.
Som expert och ekonom på funktionen för fonderna arbetar du framför allt med ekonomisk granskning, uppföljning och stöd till projekt, men bidrar också till arbetet på programnivå genom att till exempel förbereda utlysningar. Då vi precis påbörjat en ny programperiod är det fokus både på att förvalta och avsluta de projekt som hör till den förra programperioden och att utveckla processer och starta upp den nya programperioden. Du ingår i en avdelning som består av drygt 25 medarbetare med kompetens inom bland annat juridik, ekonomi, kommunikation och projekt- och programverksamhet.
Personliga kompetenser
Du tar ansvar för dina uppgifter, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Du ser möjligheter i förändringar. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du väger samman komplex information och olika typer av hänsynstagande och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Du kommunicerar också på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du påminner och följer upp.
Krav
- Akademisk utbildning med ekonomisk inriktning eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet
- Erfarenhet av ekonomiskt gransknings- och redovisningsarbete.
- Erfarenhet av ärendehandläggning i enlighet med förvaltningslagen
- God kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
- Goda kunskaper i Officepaketet
Meriterande
- Erfarenhet av arbete med förvaltning av EU-fonder eller av genomförande av EU-finansierade projekt
- Erfarenhet av projektplanering eller projektledning
- Erfarenhet av granskning och uppföljning av projekt
- Kunskap om revisionsarbete
- Kunskap om lagen om offentlig upphandling, LOU.
Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning.
Arbetstider: kontorsarbetstid
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placeringsort: Norrköping.
Tillträde: snarast enligt överenskommelse.
Vill du veta mer
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 1 december 2021. Ansökan sker via vårt rekryteringssystem.
Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet.
I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och Migrationsverkets värdeord mod, empati och tydlighet.
När du registrerar din ansökan kan du komma att få besvara ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan. Ansökningar med ofullständigt CV eller uteblivna svar på frågor beaktas inte i lika stor utsträckning. Som en del i rekryteringsprocessen kan du behöva genomföra tester och/eller arbetsprover. Om du kallas till intervju kan du också komma att behöva besvara ett antal frågor kopplat till säkerhet.
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.