OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.
Sektionen för informationsförvaltning ansvarar för Kriminalvårdens registratur och arkivhantering på nationell nivå samt myndighetens klientjournalarkiv. Sektionen har även ansvar för utformning av dokumenthanteringsplaner samt rådgivning om diarieföring, arkivhantering och processkartläggning. Sektionen har även ansvar för att inrikta och driva myndighetens strategiska verksamhetsutveckling inom informationsförvaltningsområdet. Till sektionens ansvar hör även att kravställa i samband med organisationsförändringar, ändringar av arbetssätt och informationshantering samt vid införande eller utveckling av IT-stöd inom området. Sektionen ser nu ett ökat behov av stöd till hela myndigheten och avser därför att rekrytera ytterligare expertkompetens.
Kriminalvården befinner sig i en expansiv fas just nu med kapacitetsutökningar och behov av ökad digitalisering och en anställning på sektionen för Informationsförvaltning innebär att du kommer få en mycket omväxlande och utmanande nyckelroll där du ges möjlighet att bidra till hela myndighetens utveckling.
ARBETSUPPGIFTER
Huvudarbetsuppgiften är att stötta och bidra med expertkompetens inom områden som processkartläggning, verksamhetsutveckling, digitalisering, arkiv och frågor som faller inom området informationsförvaltning.
I detta arbete kan ingå att hålla workshops, genomföra processkartläggningar, driva samarbetsforum, ta fram rapporter och beslutsunderlag, genomföra utredningar och undersökningar, medverka vid kravfångst och utformningen av upphandlingsunderlag, samverka med förvaltningsobjekt, ta fram förslag på styrande dokument och presentationer, hålla utbildningar och ta fram e-utbildningar. Ytterligare områden kan tillkomma utifrån framtida beslut.
I ditt uppdrag har du befattningen som expert inom Sektionen för Informationsförvaltning. Det innebär att du i dialog med chef och medarbetare driver och bidrar till att Kriminalvårdens beslut i frågor inom området är så väl underbyggda som möjligt. Du kommer arbeta nära förvaltningsledare, arkivarier, jurister, IT-experter och samverka med verksamheter över hela myndigheten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en god samarbetsförmåga, men som även kan driva processer självständigt. Du har väl vitsordad förmåga att leda komplexa projekt där du nått goda resultat. Du har mycket god analytisk förmåga, vilket innebär att se sammanhang och ha förmåga att identifiera, analysera och identifiera lösningar på komplexa problem. Du förblir motiverad, effektiv och arbetar på tills resultat är uppnådda. I ditt arbete planerar, organiserar och prioriterar du även dina uppgifter på ett effektivt sätt.
För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har
• Akademisk utbildning inom informationsvetenskap, juridik, statsvetenskap, systemvetenskap, arkivvetenskap, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som bedöms likvärdigt
• Erfarenhet av processkartläggning och verksamhetsutveckling
• Erfarenhet av informationsmodellering
• Erfarenhet av arbete med digitalisering och digitisering
• Erfarenhet av att anordna och hålla workshops
• God sakkunskap inom behovs- och kravfångst för verksamhetsutveckling och digitalisering
• Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du har
• Utbildningar inom vetenskaplig metod och analys
• Utbildningar eller certifieringar inom informationsmodellering, informationsarkitektur, processkartläggning, ISO-standards (tex 27001, 15489 mfl) eller liknande utbildningar
• Utbildningar inom sekretess och informationssäkerhet
• Erfarenhet från statlig verksamhet
• Erfarenhet från uppdrag eller projekt med goda resultat från digitalisering inom statliga myndigheters informationsförvaltning
• Erfarenhet av kravställning och upphandling
• Erfarenhet av masterdatahantering och informationsutbyte mellan myndigheter
• Erfarenhet av digitala helhetslösningar för ärendehandläggning och handlingshantering
• Erfarenhet av diarie, ärende- och dokumenthanteringslösningar
• God sakkunskap inom diarieföring, dokument- och ärendehantering
• Kunskaper inom lagar och standards för området, tex Tryckfrihetsförordningen, Arkivlagen, Offentlighets- och sekretesslagen, Riksarkivets RAFS:ar
ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.
Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Denna tjänst kräver svenskt medborgarskap.
Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.