OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan IT i Sundsvall söker
Experter på funktionstest
Försäkringskassan IT arbetar med "hela kedjan" - från utveckling till produktion och förvaltning av IT-tjänster. Vi levererar IT-tjänster inom handläggning, administration och självbetjäning för Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och andra partners.
Arbetsuppgifter
Vi behöver experter på funktionella testtekniker. Du är den som leder och aktivt inför förbättringar i vårt arbete med funktionstest och vidareutvecklar våra metoder, processer och verktyg mot exempelvis utforskande och riskbaserad testning. Du är den som alla vänder sig till med de svåra frågorna och den som ger de enkla svaren. I arbetet ingår även ett tätt samarbete med de andra disciplinerna i vår systemutvecklingsprocess, då helhet och långsiktighet måste prägla IT-lösningar och arbetssätt.
Som expert på funktionstest arbetar du mångsidigt med allt ifrån manuella funktionella tester till automation av tester, testdata, installation, installationstest och integration av alla de produkter som utgör Försäkringskassans IT-stöd. Du deltar i alla faser av utvecklingen från förstudie till leverans.
Vi arbetar enligt projektmodellen Pejl och i huvudsak med agilt förhållningssätt och metoderna kanban och scrum. Produktionssystemen består mest av applikationer skrivna i Java, C++ och Cobol på plattformar som Weblogic, Websphere, Tuxedo, Microfocus och SAP som främst körs på Linux som operativsystem.
Kvalifikationer
Akademisk utbildning (120p/180hp) inom IT-området eller motsvarande kunskaper/erfarenheter. Du har minst 3 års erfarenhet av utveckling och test av mjukvara i stora komplexa IT-system med mycket funktionalitet och många beroenden. Du har erfarenhet av att införa större förbättringar av metoder, processer eller verktyg inom funktionstest, till exempel för övergång till modernare testtekniker som utforskande och riskbaserad testning. Erfarenheter av agilt arbetssätt och automatiserade tester är meriterande.
Personliga egenskaper
Du har en positiv framåtanda, är drivande och självgående med ett stort engagemang. Du gillar utmaningar och klarar av ett högt tempo och stort ansvar. Du är uthållig och målmedveten. Du har en professionell och kundorienterad attityd samt förmåga att snabbt ta till dig ny information och omvandla den till kreativa lösningar. Det är också viktigt att du kan arbeta både i grupp och självständigt och är samarbetsinriktad med god social kompetens.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast.
Mer information
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Hans Sjödin, tfn 010-118 73 49. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Weronica Nilsson, tfn 010-114 77 25. För kontakt med fackliga representanter, ring vår växel tfn 08-786 90 00.
Ansökan
Vi vill ha din ansökan med meritförteckning märkt med diarienummer 024226-2014 senast den 15 juni 2014. Skicka gärna in ansökan tidigare då dessa läses fortlöpande. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju.