OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.
OT, Outbound and Export är ansvariga för den Globala Outbound Processen och Export & Faktureringsprocessen
OTX och OTY Export Co-ordination har det globala koordineringsansvaret för exporten av lastbilar, bussar och motorer till våra distributörer och kunder över hela världen. Det innebär att vi har både ett operativt ansvar och ansvar för att hantera och utveckla export- och faktureringsprocessen. Vi är indelade i två grupper men arbetar som ett team.
Vi är redo att ta exportkoordineringen till nästa nivå och förbereda våra processer för nästa Order&Invoice-system och digitaliseringskraven som följer transformeringen och nya krav, och letar efter en person som är intresserad av digitalisering och processförbättringsarbete.
Dina uppgifter
Med SPS i ryggen och hänsyn tagen till varje marknads unika förutsättningar, ansvarar du för exportkoordinering och fakturering för ett antal marknader.
Det innebär bland annat att vara med och påverka och ta hänsyn till affärsupplägg, finansiering, marknadens lagkrav och transportlösningar.
Som dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer du att:
• säkerställa att finansieringen är klar i tid
• utfärda nödvändiga exportdokument
• fakturera kunden
• administrera prisjusteringar och ta fram fraktkostnader
Sammantaget innebär detta dagliga kontakter med flera interna och externa partners, t.ex. Scanias försäljnings- och finansorganisation samt leveransfunktioner. Externa kontakter är självklart våra distributörer men även speditörer, påbyggare, banker, handelskammare och ambassader.
Den här tjänsten kommer att ge dig en god överblick över Scanias organisation, ett brett kontaktnät och en mycket god kunskap om Scania-affären.
Din profil
Vi letar efter en engagerad och ansvarsfull person som är villig att arbeta i nära samarbete med andra organisationer och bygga goda relationer inom Scania såväl som med våra kunder och externa partners. Således är du serviceorienterad och arbetar i team såväl som tar ansvar för dina egna leveranser. Du har en mycket god nivå i svenska och engelska, både i skrift och tal.
Du har kunskap inom Scanias order-to-delivery-process alternativt inom Export och/eller Logistik, erfarenhet inom digitalisering / processutveckling är en fördel. Vi tror att du är lösningsorienterad och strukturerad, samt att du har ett öga för detaljer.
För mer information
Kontakta Åsa Hallgren, Manager OTX Export, asa.hallgren@scania.com
Ansökan
Din ansökan ska innehålla CV, personligt brev och relevanta intyg.
Vänligen ansök via scania.com Reflex / Jobbsökning så snart som möjligt, senast den 12 december 2021
JobID: 20216076