OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Extrajobbet är placerat inom avdelningen för ekonomi och konsulttjänster på enheten Redovisningskonsulttjänster i Stockholm. Avdelningen har ca 120 medarbetare fördelade på sju enheter i Östersund, Gävle och Stockholm, varav vår enhet har 14 medarbetare. Avdelningens primära uppdrag är att leverera helhetslösningar inom tjänsteområde ekonomi. I Stockholm ansvarar vi för redovisning, inklusive bokslut, för 64 mindre myndigheter. Utöver helhetslösningar levereras också konsulttjänster i avgränsade uppdrag till myndigheter av alla storlekar inom ekonomi och HR. Vi arbetar med löpande redovisning för alla 64 kundmyndigheterna. Vi utför också månadsavstämningar och upprättar de finansiella delarna till årsredovisningen för cirka 25 av dessa kunder.
Enheten lägger en stor vikt vid samarbete inom enheten, med kolleger på övriga avdelningen och med kunder där det innebär att planera, genomföra och utveckla arbetet med våra kunder tillsammans. Vi söker nu ett extra stöd i rollen som redovisningskonsult i syfte att stärka upp i enheten under från bokslutsperioden i januari-februari till semesterperioden juni till augusti.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som redovisningskonsult får du jobba med olika delar. Det avser löpande redovisning, inkl inbetalningar och utbetalningar, kundfakturering, periodiseringar, momshantering, ärendehantering samt vissa avstämningar. I tjänsten ingår även interna och externa kontakter samt support till kundmyndigheter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
En pågående akademisk utbildning inom Ekonomie kandidatprogrammet med inriktning företagsekonomi, där minst 1 år återstår
Erfarenhet av statlig redovisning (minst 6 månader)
Erfarenhet av ekonomisystemet Unit4 ERP/Agresso (minst 6 månader)
Erfarenhet av olika ekonomiadministrativa it-system
Vidare ska du följande förmågor:
Vara serviceinriktad, noggrann och ansvarsfull
Kommunicera muntligt och skriftligt på svenska
Att uppskatta samarbete och ha en mycket god samarbetsförmåga
Självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
Bidra med kunskaper och erfarenheter
Att ge god service och vara kundfokuserad
Övrigt
Anställningen avser januari till augusti 2024. Startdatum efter 2 januari.
Anställningen är placerad i Stockholm och arbetet sker på plats.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 3 december 2023
Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.
Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.