OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Falu Tingsrätt söker en eller flera domstolshandläggare
Arbetsplatsen
Falu Tingsrätt är en av Sveriges 48 tingsrätter.
Tingsrätten handlägger mål, främst brottmål och tvistemål men även andra ärenden, som har anknytning till södra delen av Dalarna. På Tingsrätten arbetar ca 50 personer inom olika yrkeskategorier; domare, notarier, domstolshandläggare samt administrativ personal med olika inriktning. Vi är samlokaliserade med Förvaltningsrätten i Falun och vi sitter i moderna lokaler i centrala Falun.
Tjänsten
Vi söker nu en eller flera domstolshandläggare. Som handläggare kommer att du handlägga dina egna tilldelade mål och ansvarar för att hanteringen är snabb, rättssäker och med hög kvalitet. Du kommer att arbeta på en avdelning med 14 handläggare. Du förväntas arbeta självständigt, våga agera och kunna fatta egna beslut på delegation. Arbetet på en domstol är många gånger stressigt och vi har många lagstyrda tidsfrister att förhålla oss till vilket gör att du måste vara stresstålig samt snabbt kunna skifta fokus om något brådskande hamnar på ditt bord.
Som handläggare hos oss kommer du ha en central funktion och ansvarar för alla förberedelser inför förhandling. Du håller ordning på inkommande dokument, sköter kontakten med externa parter såsom åklagare, advokater, polis, kriminalvård, socialtjänst, vittnen, med flera. Bokning av salar, tolkar, biljetter sker också regelmässigt.
Kvalifikationer
Du skall ha avslutad gymnasieutbildning med adekvat inriktning och gärna några års erfarenhet av administrativt arbete från myndighet eller annan statlig och/eller kommunal verksamhet. Erfarenhet av arbete på domstol eller dylika arbetsuppgifter samt generell administrativ erfarenhet är meriterande. Du måste kunna behärska svenska språket i tal och skrift samt ha god datorvana. Du kan prioritera och anpassa dig till nya förutsättningar på daglig basis.
Som person ska du ha lätt för att sätta dig in i nya arbetsuppgifter och vara noggrann, flexibel och serviceinriktad. Du är en utåtriktad person med hög integritet och behöver ha god samarbets- och initiativförmåga samt kunna arbeta självständigt. Du företräder myndigheten och måste kunna inge förtroende samt klara av externa kontakter.
Tillsättning
Tillträdesdag är 1 september eller efter överenskommelse. Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Frågor
Frågor om tjänsten besvaras av handläggarchef Sandra Johansson, sandra.johansson@dom.se, 023-482 22
Fackliga företrädare
Marika Holmgren, ST, marika.holmgren@dom.se, 023-482 36
Sine Blomberg, ST, sine.blomberg@dom.se, 023-482 48
Karin Hellmont, Saco-S, karin.hellmont@dom.se, 023-482 89
Ansökan och ansökningstid
Ansökan med personligt brev och CV ska vara oss tillhanda senast den 29 maj.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.