OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi på Individ och familjeomsorgen i Arboga bygger vår verksamhet på de fyra grundstenarna Professionalism, Uthållighet, Mod och Innovation. Vi har fokus på att göra bästa möjliga för våra vuxna, barn och ungdomar i kommunen. Har vi fångat ditt intresse? Då är detta ett jobb för Dig!
Arboga kommun satsar på en utökad öppenvård som ska ge stöd till våra barn och ungdomar och deras föräldrar.
Beskrivning
Individ- och familjeomsorgen söker två familjebehandlare till öppenvårdens barn- och familjeenheten. Tjänsterna innebär att ge stöd och behandling till barn/ungdomar och deras familjer utifrån tydliga uppdrag från socialsekreterare och klienter. Det kan handla om föräldrar som önskar stöd i sin föräldraroll, ungdomar som behöver bryta ett kriminellt beteende eller droganvändande. I arbetet ingår också observationsuppdrag under tid då en barnavårdsutredning pågår samt umgängesstöd.
I Arboga satsar vi särskilt på våra familjehemsplacerade barn där du, tillsammans med barnets socialsekreterare och familjehemssekreterare, ingår i team runt barnet, föräldrar och familjehem för att ge ett gott stöd.
Den arbetsgrupp du kommer att tillhöra leds av en teamledare och består av sex familjebehandlare, två familjerättssekreterare samt en projektanställd förebyggande socialsekreterare.
I gruppens arbetsuppgifter ingår också gruppverksamheter för barn/ungdomar och föräldrar samt samverkan med externa aktörer som till exempel skola och fritid och kultur.
Du dokumenterar i vårt verksamhetssystem Procapita.
Vad kan vi erbjuda dig?
Du kommer till en fungerande arbetsgrupp med ett nära ledarskap som arbetar aktivt med utvecklingsfrågor. På enheten barn och familj arbetar också teamledare, mottagningssekreterare, socialsekreterare, barnföljare, familjehemssekreterare samt socialt ansvarig socionom.
När du börjar din tjänst hos oss får du en anpassad introduktion, oavsett om du har lång erfarenhet eller är nyexaminerad. Du får stöd i introduktionen av egen mentor, teamledare och chef, allt för att du ska få en så bra start som möjligt hos oss.
Egenskaper
Som person är du mogen, trygg, ansvarsfull, uthållig och stabil. Du har förmåga att bibehålla fokus även i stressade situationer. Du tar initiativ till utveckling samt möter utmaningar och nya förutsättningar med ett positivt förhållningssätt. Du har förmågan att arbeta självständigt och i nära samverkan med andra.
Kvalifikationer
Du har socionomexamen eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har mångårig erfarenhet av arbete inom socialtjänsten/behandlingsarbete. Meriterande är vidareutbildningar avseende evidensbaserade behandlingsmetoder inom barn och familj och missbruksbehandling.
Har du erfarenhet av att leda barngrupper och att hålla i samarbetssamtal är det ett plus. Vidare är det värdefullt om du har erfarenhet av att leda nätverksmöten. Du har kunskap om BBIC och Signs of safety.
Som person är du lugn och metodisk, har lätt för att samverka och samarbeta. Du är van att arbeta och dokumentera med datorbaserat verksamhetssystem.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
B-körkort krävs.
Arbetstid och omfattning
Heltid. Två tillsvidaretjänster varav en tjänst tillsätts enbart om erforderliga beslut fattas.
Dagtid men viss oregelbunden arbetstid kan komma att ingå.
Tillträde 2023-01-02 eller enligt överenskommelse.
Lön
Månadslön och individuell lönesättning tillämpas.
Arboga kommun erbjuder dig bland annat friskvårdsbidrag och rökfri arbetstid! Vid all rekrytering tillämpar vi vår likabehandlingsplan.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 2022-11-13.
Urval sker fortlöpande så välkommen med din ansökan redan idag!
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss all kontakt från annonserings- och bemanningsföretag i rekryteringen!
Bara en halvtimme från Örebro, Västerås och Eskilstuna ligger Arboga. I Arboga finns småstadens charm i storstadens närhet. Natur, skolor och fritidsaktiviteter ligger endast en promenad eller cykeltur bort. Många människor hämtar sin inspiration i Arboga. Vi har 14 100 invånare och drygt 1000 anställda i kommunen.
Vår värdegrund skapar ett gemensamt förhållningssätt och genomsyrar kommunens alla verksamheter. Den är en kompass i det dagliga arbetet för alla medarbetare och politiker:
"Med ett professionellt förhållningssätt och en uthållig organisation erbjuder vi service och tjänster av hög kvalitet. Genom ett modigt medarbetarskap och innovativt tänkande förverkligas visionen, Arboga − plats för inspiration."
Välkommen du också!
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Jarebo Enhetschef
0554-19451
Facklig representant träffas genom kommunens växel
0554-19100
Anna Jarebo/Enhetschef ifo
0554-19451
Tobias Nystrand/1:e socialsekreterare
träffas genom reception 0554-19450
Ellen Klicar Enhetschef Försörjningsstöd IFO
0371-815 56