OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till en attraktiv arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.
Beskrivning
Råd- och stödenheten är en av Individ- och familjeomsorgens sex enheter och ansvarar för öppenvårdsinsatser till föräldrar, ungdomar och barn samt familjevåldsfrågor.
Enheten har 24 tillsvidareanställda medarbetare, varav en 1:e socialsekreterare och en samordnare, som tillsammans med enhetschef arbetar med att erbjuda insatser av hög kvalitet till Trelleborgs medborgare.
Du kommer att mötas av en arbetsplats som präglas av god stämning och hjälpsamhet, hög professionalitet och kompetens och som har utveckling och framåtanda som ledord.
Arbetsmiljö och utvecklingsarbete är prioriterade områden. Du erbjuds en genomarbetad introduktion och utbildning i MI och Signs of Safety. På arbetsplatsen finns en medvetenhet om vikten av återhämning och det finns möjlighet att ibland arbeta hemifrån.
Kommunen erbjuder friskvårdsersättning samt möjlighet att semesterväxla. Kommunikationsmöjligheterna är goda då arbetsplatsen ligger cirka 10 minuters promenad från buss- och tågstation.
Arbetsuppgifter
Enheten söker en socialsekreterare till öppenvården som ska jobba med behandlings- och förändringsarbete för ungdomar och deras familjer. Arbetet sker på uppdrag av Mottag- och utredningsenheten och utgår från en systemisk grund. Arbetsuppgifterna består av familjesamtal, enskilda samtal och pedagogiskt arbete, allt utifrån familjens behov. Vi tror att samverkan är viktigt för att nå en kraftfull och varaktig förändring för dem vi möter. Vi samverkar därför med såväl familjers privata som professionella nätverk.
Du har stöd och hjälp att tillgå från 1:e socialsekreterare, chef och kollegor. Alla biståndsärenden dokumenteras och följs upp i behandlingsstödet Journal Digital. Både intern och extern samverkan är vanligt förekommande, både på individ- och organisationsnivå. Du bör vara beredd på att när det behövs kunna arbeta utanför kontorstid i syfte att kunna möta barns och familjers behov. Handledning tillhandahålls både internt och externt.
Kvalifikationer
Arbetet kräver att du har socionomexamen, eller liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig och relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av att arbeta med familjebehandling och övrigt förändringsarbete med individer och familjer inom socialtjänsten. Är du dessutom utbildad i FFT, MI, CPU, KSL, Repulse eller i Signs of Safety är det meriterande. Vi tänker oss att du är stabil, har god förmåga att se det som fungerar och att du trivs att arbeta enskilt samt i nära samarbete med dina kollegor. Du har stort engagemang och bemöter människor med respekt och integritet. Du innehar körkort.
Arbetstid/varaktighet
Heltid/tillsvidare
Tillträde
April 2023 eller enligt överenskommelse.
Kontakt
Madelene Ljungberg, enhetschef tel: 0410-73 46 63.
Fackliga kontakter: www.trelleborg.se/facket
Sista ansökningsdag
26 mars 2023 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post.
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!