OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård,
ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet, ANDTS och barn- och ungdomars delaktighet. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård
för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.
Sandvikens Familjecenter består av 13 familjebehandlare och en enhetschef. Verksamheten har en bred kompetensbas med erfarna familjebehandlare från olika yrkeskategorier, så som exempelvis socionomer, förskollärare, behandlingspedagoger och andra yrkeskategorier med beteendevetenskaplig kompetens.
Sandvikens kommun erbjuder dig bland annat dessa förmåner:
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvård till förmånligt pris
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som familjebehandlare utgår från uppdrag som presenteras av socialsekreterare. Familjebehandlare ansvarar för att tillsammans med den enskilde/familjen utarbeta en genomförandeplan med konkret innehåll för att nå uppdragets mål.
Som familjebehandlare arbetar Du flexibelt och aktivt med olika former av psykosocialt förändringsarbete tillsammans med föräldrar och deras barn. Du samarbetar ofta även andra för familjen viktiga personer då vårt arbete grundas i det systemteoretiska perspektivet. Uppdragen är varierande, vi arbetar med krisstöd, rådgivande samtal, med manualbaserade metoder, umgängesstöd med mera. Våra uppdrag rymmer allt från tidigt förebyggande och stödjande samtal till skräddarsydda och intensiva insatser för att barn och unga skall kunna bo kvar i sin ursprungsfamilj.
I arbetet som familjebehandlare arbetar Du i team men även på egen hand beroende på uppdragets art. För att bli aktuell för tjänsten måste Du kunna arbeta kvällstid två gånger per vecka då det är viktigt att vi är tillgängliga de tider familjen behöver stöd. Du ansvarar själv för att planera och fördela arbetet för att på bästa sätt erbjuda föräldrar och deras barn det stöd som behövs.
Hos oss på Sandvikens familjecenter har Du goda möjligheter till kompetensutveckling och Du är aktivt med i utvecklingen av verksamheten i enlighet med vårt uppdrag. Vi arbetar med ett nära ledarskap, har regelbunden handledning i grupp, har möjlighet att vara flexibla i vår arbetstid.
KVALIFIKATIONER
Vi söker Dig med högskoleutbildning med inom det beteendevetenskapliga området, så som exempelvis socionom, socialpedagog, specialpedagog eller annan beteendevetenskaplig utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Högskoleutbildning är ett krav. Meriterande är att ha vidareutbildning i familjebehandlande metoder och erfarenhet av socialt arbete.
Stor personlig mognad krävs, liksom erfarenhet av relationsskapande arbete med föräldrar och barn eller unga. Är Du en person som är bra på att locka fram människors vilja till förändring och ser utvecklingspotentialen hos individer och familjer är Du rätt för oss. Du behöver vara initiativtagande, flexibel, lösningsorienterad och uthållig samt ha en mycket välutvecklad samarbetsförmåga för att skapa goda relationer såväl med familjer som med samarbetspartners. Grunden i arbetet med människor sker utifrån ett salutogenetiskt synsätt, men förmåga att se och tala om det svåra är en avgörande del av arbetet. Om Du dessutom har glimten i ögat så tror vi Du kommer att trivas mycket bra hos oss. Stor vikt vid kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Låter det här intressant? Tveka i så fall inte med att skicka in din ansökan! I den här rekryteringen kommer vi att tillämpa fortlöpande urval.
Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.
I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jan Nilsson
026-24 13 93 alt 026- 24 15 59
Mattias Nyström
026-241060
Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
Enhetschef/föreståndare Pangea Camilla Nässbjer
026-24 14 58
Bitr föreståndare Linda Eriksson
026-24 02 93
Arbetsplatsombud Gunilla Ahnlén
026-24 14 75
Enhetschef Katarina Gröndahl
026- 24 15 90
VISION Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
SSR Daniel Mägi
026-24 12 42
Enhetschef Maria Eriksson
026- 24 17 05