OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kungsbacka är en växande kommun där både människor och företag utvecklas. Hos oss arbetar människor som vill, vågar och kan. Vill du bli en av oss?
Vi söker nu en person tillsvidare och eventuellt en person till ett vikariat året ut som vill ta sig an uppdraget att arbeta inom vuxenenhetens öppenvård; Vändpunkten eller Stöd & behandlingsteamet (SOB-teamet).
Du behövs i vårt arbete med att hjälpa de personer som behöver det allra mest.
Rollen
Vuxenenheten öppenvårds uppdrag är att arbeta med kommuninvånare som har ett riskbruk, skadligt bruk eller beroende av alkohol, tabletter, narkotika eller spel om pengar samt att arbeta med boendefrågor för målgruppen gällande anskaffning, kvarboende och vräkningsförebyggande arbete. Den övergripande målsättningen för enheten är att öka andelen personer som minskar eller helt upphör med sitt riskbruk, skadliga bruk eller beroende.
SOB -teamet vänder sig till personer som är bosatta i Kungsbacka kommun och är 20 år och uppåt och arbetar främst med individuella psykosociala stöd. I grunduppdraget ingår att ta emot, planera, utföra, följa upp biståndsbeslut samt dokumentation. Vi strävar hela tiden efter att utveckla vår verksamhet och vi stöttar upp varandra vid behov.
Vändpunktens huvudsakliga uppgift är att erbjuda samtalsbehandling till vuxna och ungdomar med riskbruk, skadligt bruk eller beroende av alkohol, tabletter, narkotika eller spel om pengar. Vändpunkten erbjuder också anhörigstöd för kommunens invånare. Vändpunkten arbetar huvudsakligen på uppdrag av myndighetsgruppen men har möjlighet att erbjuda begränsat antal samtal utan biståndsbedömning till personer över 18 år. Arbetet innebär även dokumentation i form av upprättande av genomförandeplaner, löpande journalföring och händelserapportering.
Du har ett nära samarbete med kollegor och samverkanspartners och du är med i utvecklingsarbetet i samverkan med kollegor, myndighetsgruppen, enhetschef, vuxenpsykiatri eller andra samverkansaktörer
Din profil
För att lyckas i rollen behöver du ha god förmåga att se helheten kring personerna du arbetar med, skapa goda relationer och vara flexibel i ditt arbetssätt. Du har en hög förmåga till självständigt arbete och är strukturerad i ditt arbetssätt. Tillsammans med dina kollegor tar du ett helhetsansvar för enhetens och verksamhetsområdets målgrupp och samarbetar med övriga kollegor inom förvaltningen och externa samarbetspartners för att gemensamt ge det bästa stödet för de vi är till för.
Du är utbildad socionom, beteendevetare, eller har en enligt arbetsgivaren likvärdig högskoleutbildning. Du har erfarenhet av arbete med personer med riskbruk, skadligt bruk eller beroende.
För tillsvidaretjänsten på Vändpunkten är grundläggande psykoterapiutbildning (KBT) meriterande. Andra meriterande vidareutbildningar är Motiverande samtal (MI), Motivationshöjande behandling (MET), Återfallsprevention (ÅP).
För vikariatet i SOB-teamet är erfarenhet av arbete med Vård & Stödsamordning (VoSS) ses som meriterande. Andra meriterande vidareutbildningar är Motivationshöjande behandling (MET), Återfallsprevention (ÅP) och Motiverande samtal (MI).
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och ser gärna att du vill vara en del av en arbetsgrupp som hjälps åt, har nära till skratt och engagerat vill delta i vårt pågående utvecklingsarbete.
Om oss på Myndighet, stöd och behandling
Hos oss utförs myndighetsutövning för barn, unga och vuxna samt för personer med funktionsnedsättning. Vi utreder individers och familjers behov av olika typer av stödinsatser och utför öppenvårdsinsatser för barn, unga och vuxna i egen regi. Inom verksamhetsområdet finns även enheter som arbetar med familjehem, familjerådgivning och familjerätt.
Vårt erbjudande och övrig information
Vi erbjuder en tillsvidareanställning samt en visstidsanställning året ut på heltid med tillsättning enligt överenskommelse. Hos oss får du utvecklas i din profession tillsammans med kollegor och kommer arbeta utifrån vår arbetsplatskultur som präglas av att vi välkomnar, samarbetar, levererar och tänker nytt! Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här: https://www.kungsbacka.se/Kommun-och-politik/Sa-har-ar-det-att-jobba-hos-oss/Intresserad?
Kul! Varmt välkommen med din ansökan senast den 12 april 2022.
Vi strävar efter en transparent och inkluderande rekryteringsprocess. Därför kommer du att få svara på ett antal frågor i samband med att du skickar in din ansökan. Svaren på frågorna används som del i urval. Detta innebär att du inte ska bifoga ett personligt brev utan endast ditt CV.
Om oss inom förvaltningen Individ & Familjeomsorg
Förvaltningen för Individ & Familjeomsorg ger olika former av stödinsatser efter individers och familjers behov, med särskilt ansvar för att barn och ungdomar växer upp under gynnsamma förhållanden utifrån gällande lagstiftning. Nämnden för Individ och familjeomsorg har en driftbudget på cirka 714 miljoner kronor år 2022. I förvaltningen för Individ & Familjeomsorg finns cirka 800 månadsanställda medarbetare. Vi har också 350 arvoderade kontaktpersoner och stödfamiljer. Förvaltningen är indelad i fyra verksamhetsområden där respektive område leds av en verksamhetschef. Våra verksamhetsområden omfattar Myndighet, stöd och behandling, Bostad med särskild service, Daglig verksamhet samt Stöd i hemmet och sysselsättning.
Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.