OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
– Ett jobb med plats för engagemang
Öppna enheten, som är organiserad som en enhet under Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO), ansvarar för kommunens öppenvård med biståndsbeslut rörande barn och familjer, missbruk och vuxna samt servicetjänster såsom anhörigstöd och samarbetssamtal.
Öppna enheten utökar verksamheten med ytterligare en tjänst och vi söker nu en familjebehandlare som, med fokus på barnets bästa, vill vara med och utveckla vårt arbete.
En dag som familjebehandlare
Öppna enheten erbjuder stöd till föräldrar med barn/ungdomar 0-17 år. Stöd ges både i våra lokaler men sker även hemma hos familjerna. Insatserna kan vara tillfälliga men även pågå under längre tid. Arbetet innebär att, med barnets bästa i fokus, tillsammans med familjen nå en förändring i enlighet med uppsatta mål. Vi arbetar utifrån ett systemteoretiskt- och anknytningsteoretiskt perspektiv samt från BBIC och Signs of safety.
Arbetet innefattar även samarbetssamtal, informationssamtal och gruppverksamheter. Du arbetar både ensam och tillsammans med andra behandlare inom Öppna enheten. Arbetstiden är huvudsakligen förlagd till dagtid. Viss kvällstjänstgöring kan förekomma.
Du dokumenterar ditt arbete i vårt dokumentationssystem Viva och upprättar och arbetar efter genomförandeplaner samt följer upp dessa.
Du arbetar nära din närmaste beslutsfattande chef, och i samarbete med dina kollegor både inom enheten samt över enhetsgränserna. Arbetet innebär samverkan med både interna och externa samverkanspartners.
Din kompetens
Vi söker dig som har socionomexamen, pedagogisk högskoleutbildning eller annan av arbetsgivaren likvärdigt bedömd högskoleutbildning.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av familjebehandling, goda kunskaper kring samspel/anknytning samt kompetens och erfarenhet av samtal med barn. Kunskap inom familjerätt, rePULSE och kunskap kring gällande lagstiftning och riktlinjer som styr verkställighet och dokumentation av insatser inom socialtjänsten.
Du har uppnått en personlig mognad, har god förmåga att skapa relationer i ditt arbete och kan möta individer i utsatta situationer och kris. Du har en väl grundad förståelse för vikten av den enskildes rättssäkerhet i kontakterna med socialtjänsten och inser vad detta betyder i praktiken.
Du har stor förmåga att både arbeta självständigt och i grupp, tar stort ansvar och egna initiativ, har god samarbetsförmåga samt engagemang och öppenhet för utvecklingsarbete inom arbetsområdet.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Körkort B är nödvändigt.
En hälsning från din blivande chef
Vi erbjuder en liten personalgrupp med en bred kompetens, mycket glädje och ett nära ledarskap. Du erbjuds regelbunden extern handledning, fortbildning, friskvårdstimme på arbetstid samt möjlighet till semesterväxling. Vi är en enhet i förändring, och tillsammans med mig och dina kollegor kommer du ha möjligheten att påverka och utveckla öppenvården i Krokoms kommun. Välkommen att lämna in din ansökan!
Övrig information
100 % tjänst, tillsvidare. Tillträde enligt överenskommelse
Sista ansökningsdag: 2022-10-17
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare
Fackliga representanter nås genom kommunens växel, 0640 161 00