OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20220812
Arbetsuppgifter
Ta chansen att söka när vi nu erbjuder möjligheten att vikariera som familjebehandlare i vår unika verksamhet Lyftet! Lyftet har nu varit igång i drygt 1,5 år och har ett specialiserat uppdrag mot målgruppen ungdomar med kriminalitet eller missbruk, samt deras familjer.
I denna tjänst blir du del av en arbetsgrupp på 15 behandlare med blandade kompetenser, erfarenhet och åldrar som alla delar det stora engagemanget för uppdraget. Enligt oss är detta en fantastisk arbetsgrupp som präglas av humor, arbetsglädje, omtanke om andra och varandra och en stor professionalitet. Vi kommer framöver fortsätta arbetet med att utveckla våra arbetsprocesser och hoppas att du vill vara en del av detta utvecklingsarbete med oss.
Vi arbetar på uppdrag från socialtjänsten och utgår från en systemisk grundsyn där helhets- och familjeperspektiven är betydelsefulla för att nå en förändring. Målgruppen är ungdomar och unga vuxna (13-21 år), samt deras familj/nätverk, som beviljats en öppenvårdskontakt. Innehållet i behandlingsarbetet är individuellt anpassat utifrån ungdomens och familjens behov och formas tillsammans med ungdomen och dennes föräldrar. Arbetet utförs både självständigt och tillsammans med andra behandlare i team.
I arbetet handlar det ofta om att du är spindeln i nätet där du har kontakt med ungdomen, föräldrar och övrigt nätverk. Arbetet kräver att du skapar förutsägbarhet och strukturer på och inom ungdomens arenor, har lätt för att skapa allianser med ungdomar och deras föräldrar samt bedriver ett genomgående nätverks- och motivationsarbete.
Vi behöver dig som vill, kan och vågar! Du behöver vara flexibel i ditt arbetssätt och möta utmaningar positivt, vara smidig och har förmåga att hitta kreativa lösningar i arbetet. Flexibilitet krävs även utifrån såväl arbetstid som de arenor du möter ungdomen och familjen. Kvällsarbete förekommer utifrån ungdomarnas behov och arbetet innebär även en roterande beredskap i arbetsgruppen.
Som anställd hos oss erbjuds du intern/extern handledning, kontinuerlig kompetensutveckling, flexibel arbetstid samt möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag.
Kvalifikationer
- Utbildad socionom, socialpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Erfarenhet av psykosocialt förändringsarbete med målgruppen ungdomar och deras familjer.
- Erfarenhet av samverkan med skola och andra myndigheter.
- God kunskap om gällande lagstiftning (ex. SoL, LVU, sekretess).
- B-körkort.
- Goda kunskaper i svenska språket och att du kan uttrycka dig väl i tal och i skrift.
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av behandlingsarbete med ett lösningsfokuserat förhållningssätt, gärna med fokus på målgruppen ungdomar och deras familjer. Det är positivt om du har erfarenhet av nätverksarbete, kvalitetsarbete samt arbete med tolk. Om du har utbildning och/eller praktisk erfarenhet i påverkansprogram och metoder likt FFT, Komet, Repulse, Kriminalitet som livsstil (Nya Vägvalet), HAP, TMO (traumamedveten omsorg) eller Återfallsprevention ser vi även detta som meriterande. Vi ser även gärna att du har dokumentationserfarenhet i Journal Digital eller liknande system och erfarenhet av BBIC.
Som person ser vi att du som söker är relationsskapande och har lätt för att samarbeta såväl med de ungdomar och familjer du möter i ditt arbete som inom den egna arbetsgruppen och med andra samarbetspartners internt och externt. Du visar intresse, förståelse och respekt för andra människor, men kan samtidigt även lyfta dina egna tankar, åsikter och idéer. Du ser vikten av god kommunikation och att arbeta samverkansbaserat för att nå ett gott resultat i arbetet.
För att trivas i rollen ser vi även att du har förmågan att arbeta metodiskt, sätta upp mål och hålla dig till givna riktlinjer, rutiner och tidsramar i arbetet. Du är flexibel och tycker att nya utmaningar i arbetet är spännande och har lätt att förhålla dig till förändrade omständigheter, både vad gäller arbetssätt och arbetstider vid behov.
Om arbetsplatsen
Plattform Malmö är en samlingsplats för flera olika verksamheter där Lyftet ingår. Genom att erbjuda en gemensam ingång vill vi öka tillgängligheten för Malmöbor. Vi vänder oss till ungdomar mellan 12–21 år och deras föräldrar, till brottsutsatta samt till personer som önskar lämna kriminella nätverk.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Visstidsanställning, 1 år.
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 3-4
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse
Övrigt
I denna rekrytering har vi valt att utesluta det personliga brevet i ansökningsförfarandet för att än mer säkerställa en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Vi ber dig därför att endast bifoga CV i din ansökan.
Sökande som kallas på intervju skall vid intervjutillfället visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning. Sökande som erbjuds anställning är skyldig att lämna utdrag ur belastningsregister och id-handling (pass eller nationellt id-kort).
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98