OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du är välkommen till den lilla kommunen med närhet till det stora. Våra verksamheter speglas av ett stort engagemang bland medarbetarna, korta beslutsvägar och gemenskap. Vill du vara en del av detta är du varmt välkommen.
Beskrivning
IFO, Individ och familjeomsorgen i Norbergs kommun består av områdeschef, 1:e socialsekreterare BoU, 1:e socialsekreterare Ekonomiskt bistånd/vuxenärenden, socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjestödjare, stödcoach, samordnare mot våld i nära relation samt bistånds – och LSS handläggare.
1:e socialsekreterare i BoU har mottagningsfunktion.
Vi är en trygg arbetsgrupp med olika kompetenser och erfarenheter.
Du erbjuds ett omväxlande och utvecklande arbete i nära samarbete med kompetenta medarbetare. Du har en 1:e socialsekreterare som din närmaste arbetsledare som finns nära dig i vardagen och en mentor som finns till ditt förfogande så länge som du är ny i arbetet.
Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter innebär ett förändringsarbete med barn, ungdomar och deras familjer baserat på uppdrag från utredande socialsekreterare. Målet är att öka skyddsfaktorerna och minska riskfaktorerna. Innehållet i förändringsarbetet är individuellt anpassat utifrån barnets/ungdomens behov och formas tillsammans med barnen, ungdomarna och deras föräldrar utifrån uppdraget. Arbetet innebär en nära dialog med barn och föräldrar och dennes nätverk men även samverkan med andra aktörer såväl inom som utanför förvaltningen. Som familjestödjare arbetar du hemma hos familjerna eller träffar dem i samtal på socialkontoret, du kan i vissa fall också fungera som umgängesstöd.
Vi strävar mot att erbjuda tidiga insatser så att barn, ungdomar och deras föräldrar snabbt kan få den hjälp de behöver. Uppdraget är bland annat att medverka till att barn och ungdomar kan bo kvar i sin hemmiljö, ha en fungerande skolgång och fritid. Arbetet innebär att stärka föräldraförmågan genom att tillsammans med föräldrar strukturera upp vardagen och skapa rutiner. Arbetsuppgiften kan också handla om att hjälpa/lära föräldrar att orientera sig i samhället och ge stöd i kontakter med både myndigheter och med privat nätverk.
Arbetet är mestadels förlagt till normala kontorstider men det kan förekomma arbetstid på sen eftermiddag/tidig kväll.
Vi strävar efter att skapa en god arbetssituation för våra medarbetare där vi kan utföra ett rättssäkert arbete och ge god service till medborgaren.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom, beteendevetare eller ex socialpedagog. Vi ser gärna att du har erfarenhet från socialt stöd och förändringsarbete med barn, unga och deras föräldrar. Erfarenhet av behandlingsarbete är meriterande samt utbildning inom beprövade behandlingsmetoder som t ex MI, MET, CRA, ACRA, Samtal om våld, Cope, ÅP och liknande.
Vi söker dig som är engagerad, flexibel, samt har god förmåga och vilja att se möjligheter och lösningar. Du behöver ha en mycket god förmåga till samarbete med såväl familjer som samarbetspartners. Du behöver även kunna arbeta självständigt och ha en god förmåga att utrycka dig i tal och skrift. Arbetet innebär många kontakter, därför är det viktigt att du har förmåga att vårda och bygga goda relationer. Du har en personlig mognad och ett professionellt förhållningssätt.
Du behöver vara väl förtrogen med de handläggningskrav och den lagstiftning som styr verksamheten. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med BBIC och systemet Procapita. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Övrigt
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.