OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lärjedalen är en av Göteborgs 21 stadsdelsnämnder med 24 400 invånare och drygt 1800 anställda där områdena Hammarkullen, Hjällbo, Eriksbo och Bergum-Gunnilse ingår. Stadsdelsnämnden ansvarar för skola, förskola, individ- och familjeomsorg, omsorg om äldre- och funktionshindrade samt fritid och kultur. I Lärjedalen bor människor med ursprung från ett hundratal olika nationer, vilket ger området en internationell prägel. Familjeenheten är i en spännande utvecklingsfas. En generationsväxling av medarbetare har successivt skett och i denna process är nyligen en tjänst tillsatt vars arbetsuppgifter bl a är att utbilda medarbetarna i den juridiska processen. Utveckla det inre kvalitetsarbetet ansvara för utbildning samt implementering av BBIC. Ärendeansvaret är fördelat till två 1:e socialsekreterare, en i varje arbetsgrupp. Familjeenhetens målgrupp består av familjer från olika länder. Därför krävs att Familjeenheten ständigt håller sig uppdaterad med den senaste forskningen och evidensbaserade metoder för att vara omvärldsorienterad. I uppdraget ingår att samverka med Lärjedalens resurscentrum för att utforma stöd och behandlingsinsatser för utsatta barn och deras familjer i närmiljön. Tillsammans sker ett kontinuerligt samarbete för att det stora utbudet av evidensbaserade hemmaplanslösningar skall upprätthålla hög kvalite och överensstämma med de vårdbehov som finns hos Familjeenhetens målgrupp. ARBETSUPPGIFTER Utreda familjens biståndsbehov/skydd utifrån gällande lagstiftning efter inkommen ansökan/anmälan. Fullfölja handläggning vid tvångsomhändertagande. Företräda nämnden vid domstolsförhandlingar. Särskild inriktning på barn utsatta för; sexuella övergrepp, misshandel, hedersrelaterat våld och könsstympning. Uppföljning av pågående bistånd. Samarbeta med andra aktörer utifrån uppdraget. KVALIFIKATIONER Du har Socionomexamen. Meriterande är även om du har vidareutbildning och erfarenhet inom socialt barn- och ungdomsarbete. Du har tjänstgjort som utredande socialsekreterare med myndighetsutövning på socialkontor och har minst två års erfarenhet med familjearbete. Du utreder/dokumenterar enligt lag och fastställda riktlinjer. Du är professionell i din yrkesroll och har en social säkerhet. Du har kännedom/erfarenhet i systemteoretiskt synsätt. Vi försöker aktivt tillvarata de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt en etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Arbetsgruppen på familjeenheten består mest av kvinnor varför vi gärna ser män som sökande.