Familjehem

Familjehem

Arbetsbeskrivning

Höganäs ambition är att vara en av Sveriges bästa kommuner och våra förväntningar på oss själva är höga. Vi har invånaren och service i fokus och tillsammans åstadkommer vi goda resultat. Nyckeln till framgång är att ha medarbetare som brinner för sitt jobb, så det förväntar vi oss att du också gör!

Våra interna ledord är kommunikation och koncerntanke. Vi tror att ett öppet kommunikationsklimat ger effekt på vår kommun, våra invånare, våra företagare, våra föreningar och våra besökare. Höganäs blir då - väl värt att investera i.

Har du redan nu tankar om hur Höganäs kan bli en av Sveriges bästa kommuner? Då kanske du är den vi söker!


Socialförvaltningen och det kommunala omsorgsbolaget, Höganäs Omsorg AB, befinner sig i en utvecklings- och uppbyggnadsfas. Det innebär att den som får tjänsten erbjuds en spännande arbetsplats som fortlöpande förändras och anpassas utifrån medborgarnas och verksamheternas behov.




ARBETSUPPGIFTER
Att vara familjehem/kontaktfamilj innebär att du öppnar upp ditt hem och din famn för någon annans barn. Ett barn som av olika anledningar inte kan bo hos sina föräldrar. Hur länge barnet bor i sitt familjehem kan variera. I vissa fall är det under hela uppväxten och i andra fall för en kortare period.
Ett familjehem kan se ut på många olika sätt, det finns inga givna mallar. Du kan vara gift/skild/ensamstående, arbeta heltid, deltid, vara hemma. Du kan ha barn, husdjur, bo på landet, i stan, villa eller lägenhet. Det viktiga är att du har ett genuint engagemang och en vilja att hjälpa till, att du har tid, och att du har ett varmt hem att erbjuda.
Att vara familjehem är intressant, utmanande och mycket givande. Det handlar om att öppna dörrarna till sitt hem, sin familj, sin vardag och att erbjuda trygghet, riktlinjer och regler.
Detta innebär givetvis också en stor utmaning. Ambitionen att bli familjehem måste delas av samtliga medlemmar i familjen och en samsyn om vad uppdraget innebär är av stor vikt. Det är givetvis så att alla påverkas av att en ny individ flyttar in och blir en del av familjen.

Höganäs kommun erbjuder kontinuerlig handledning, träffar med andra familjehem samt utbildningar.


KVALIFIKATIONER
För att klara av en placering krävs att man har lite extra av allt; utrymme, tid och förmåga. För att bli godkänd som familjehem kommer ni att genomgå en familjehemsutredning. Kraven för att få påbörja en familjehemsutredning är bland andra:
• Att ni har kraft, utrymme och känslor över till någon som verkligen behöver det.
• Att ni inte förekommer i polisens brott-och misstankeregister, försäkringskassans register avseende längre sjukperioder eller kronofogdens register.
• Att det finns ett ledigt, möblerat och ombonat sovrum som ni kan erbjuda det placerade barnet, utan att någon i familjen gör avkall på sitt eget sovrum.
• Att ert boende är stadigvarande, det vill säga ni inte hyr i andra hand, är inneboende eller dylikt.
• Att ni har en stabil inkomst.
• Att minst en av er har tid för möten med socialtjänst och skola

Vi ser gärna att ni har erfarenhet av liknande uppdrag sedan tidigare. Meriterande är om ni har erfarenhet av arbete inom LSS samt erfarenhet/kunskap om NPF.
Körkort är ett krav.

ÖVRIGT
"Höganäs kommun ska i alla sina rekryteringar sträva mot en jämnare fördelning mellan könen och en ökad representation av övriga olikheter inom kommunens olika verksamheter" - så står det i våra "Aktiva åtgärder för jämställdhet och mångfald". Det är inte alltid enkelt, men vi jobbar för detta varje dag.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess i Höganäs kommun använder vi rekryteringsverktyget Offentliga Jobb/Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Offentliga Jobb genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma/Offentliga Jobb via hjälpformuläret, se info på Offentliga Jobb - alternativt ring 0771-693 693.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Marie Wikander
042-33 77 36
Sara Jönsson
042-33 72 18 mellan 22/7 och 12/8
Ann-Christin Göransson

Din fackliga kontakt
042-33 71 00
Enhetschef Lotta Johansson
042-33 71 65
Psykiatrisamordnare Monika Paulsson
042-33 77 14
Enhetschef Dorte Svensson
042-33 74 60
SSR, via kommunens växel Ulrika Carlsson
042-33 71 00
Vision, via kommunens växel Carina Höjing
042-33 71 00
Avdelningschef Arne Nilsson
042-33 71 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Höganäs kommun Socialförvaltningen
  • 4 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 februari 2021
  • Ansök senast: 22 mars 2021

Besöksadress

Centralgatan 20 26382 Höganäs
None

Postadress

None
Höganäs, 26382

Liknande jobb


5 november 2024