OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kasam Familj är en vårdkedja som består av konsulentstödd familjehemsvård, kvalificerad öppenvård samt utrednings- och behandlingshem för barn med föräldrar. Vår teoretiska bas utgår från system- och anknytningsteori och det salutogena perspektivet präglar vårt arbete.
Vi söker nu ytterligare en familjehemskonsulent till vårt befintliga team i takt med den tillväxt företaget befinner sig.
Dina arbetsuppgifter:
- Stödja och vägleda jour‐och familjehem utifrån vård- och genomförandeplan
- Rekrytering och utredning av familjehem
- Kompetensutveckling av familjehem
- Kontinuerligt rapportera vården skriftligt och muntligt till uppdragsgivare
- Upprätta och hålla kontakt med uppdragsgivare i pågående placeringar
-Delta vid matchningsmöten tillsammans med kund och familjehem
- Regelbunden beredskapstjänstgöring ingår och arbete kan förekomma på kvällar/helger
Du bör vara en van bilförare då resor inom arbete ingår 2-4 dagar i veckan. .
Kvalifikationskrav:
-Socionom
- 5 års erfarenhet från arbete inom myndighetsutövning med barn och familj
- Erfarenhet av familjehemsvård
Meriterande
- Utbildning i att utreda, utbilda och handleda familjehem (Nya Kälvesten, gamla Kälvesten, PRIDE, AIS).
- Erfarenhet av behandlingsarbete (familjebehandling)
- God kännedom om BBIC
Varaktighet:
100 % tillsvidare anställning med sedvanlig provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Arbetstid: Heltid. Förtroendearbetstid.
Merparten dagtid men visst kvälls- och helgarbete kan förekomma. Beredskap ingår i tjänsten.
Personliga egenskaper:
Som person är du självgående (självledarskap), tar eget ansvar, arbetar utifrån ett helhetsperspektiv med barnet i fokus, är flexibel, positiv och lösningsfokuserad.
Det är viktigt att du har förmågan att snabbt kunna ställa om i en planering utifrån ändrade förutsättningar. Du är kommunikativ och har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du gillar att ta ansvar och vill gärna fortsätta utvecklas genom nya utmaningar inom Kasam familj.
Du är engagerad, har god samarbetsförmåga och är stresstålig. Du har även en förmåga att skapa goda relationer med familjehem, kunder, externa aktörer och kollegor.
Eftersom det i din roll även kommer ha kundkontakt är det ytterst viktigt att du har kunskap kring barns utveckling och behov.
Övrigt:
Våra anställda utvecklas och utbildas även genom interna och externa satsningar, allt för att skapa bättre förutsättningar för en god familjehemsvård.
Huvudkontoret är i Karlskrona men du kommer att utgå hemifrån med tillgång til kontor i Kristianstad. Förmånsbil ingår i tjänsten.
Du är välkommen att maila verksamhetschef Åsa Juhlin vid frågor om tjänsten.
Intervjuer och urval sker löpande under ansökningsperioden.
Märk ansökan med "familjehemskonsulent". Med din ansökan vill vi ha CV, kort personligt brev samt att det i ditt brev framgår vad du har för mål och ambitioner i yrkeslivet.
Har du linkedin, så refererar du till denna i ditt CV.