OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Fagersta ligger i norra Västmanland. Kommunen har en god utveckling och ekonomi, bland annat tack vare en omfattande samverkan med närliggande kommuner. Det geografiska läget är mycket bra med närhet till ett stort befolkningsområde.
I kommunen är vi idag ca 13.200 invånare.
Socialförvaltningen söker till Individ och familjeomsorgen:
Familjehemskonsulent
Tjänsten är en utökning av befintlig personalstab
Ref.nr: 88/2016
Tjänsten: Tillsvidare, 100%
Sista ansökningsdag: 2016-05-15
Tillträdesdag: snarast eller efter överenskommelse
Välkommen till en toppen arbetsgrupp och ett meningsfullt arbete!
Vi söker medarbetare som gillar utmaningar, vill utveckla verksamheten och sig själv. Vi satsar på kompetensutveckling utifrån dina och verksamheten behov.
Vi vill att hela ditt liv fungerar och är öppna för individuella lösningar utifrån just din livssituation. Vi välkomnar även dig som har pendlingsavstånd och är beredda att hitta lösningar för att underlätta. Blir du vår nästa nöjda medarbetare?
ARBETSUPPGIFTER
Vid Individ- och familjeomsorgen arbetar idag 26 personer. Halva styrkan med myndighetsutövning och andra halvan i öppenvård och insatser. Inkommande ärenden bedöms av mottagningssekreterare och fördelas ut av chef till handläggare. Som familjehemskonsulent är Du en del av ett helhetstänk runt familjen med nära samverkan med barnhandläggare och familjebehandlare, samt i förekommande fall handläggare för vuxen/missbruk. I Fagersta finns möjlighet att arbeta brett, kreativt och förebyggande med hemmaplanslösningar.
Som familjehemskonsulent ansvarar du för rekrytering av familjehem, utredning, handledning samt utbildning till familjehem.
Vi utgår från ett nätverksorienterat arbetssätt. Vi arbetar för att hitta samverkansformer med för barnen viktiga personer samt betonar samverkan både inom vår egen organisation som med andra utanför. Fokus ligger på att i första hand hitta hemmaplanslösningar, vid behov av placering används i huvudsak familjehemsvård.
Vi erbjuder dig ett stimulerande arbete med möjlighet att tillsammans med arbetsgruppen forma utvecklingen inom avdelningen. Du har tillgång till intern och extern handledning.
KVALIFIKATIONER
Socionom, beteendevetare eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig. En merit är erfarenhet av utrednings och placeringsarbete av barn och unga inom socialtjänst.
Du ska vara serviceinriktad och ha en flexibel läggning, då arbetet ofta är förenat med akuta ställningstaganden. Du behöver vara trygg i dig själv samt vara bra på att sätta gränser. Du har en vilja till samarbete, men har också lätt att arbeta självständigt. Du är som person kreativ och ser lösningar framför hinder. Du har en stark egen drivkraft och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.
Vi strävar efter att vara en arbetsplats som speglar samhällets mångfald.
Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Avdelningschef, Sari Korpelin, 0223-44267
Familjehemskonsulent, Victoria Brossman, 0223- 44277
Fackliga företrädare
Vision, Britt-Marie Nohrstedt, 0223-44295
SSR, Maria Westerdahl, 0223-44551
Välkommen med din ansökan med meritförteckning.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringhjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Yvonne Flodström
0223-444 15
Enhetschef Åsa Gustavsson
0223-442 12
FSA Josefin Wendel
0223-445 18
LSR Kristina Tinkler
0223-445 29
Rektor Lena Jansson
0223-444 41
Rektor Leif Lejdelin
0223-443 91
Medicinskt ansvarig sjuksköterska Eva Blomberg
0223-442 78
Biträdande socialchef Martina Nordin
0223-442 62
Integrationshandläggare Mona Söder
0223-442 16
Enhetschef Tram Stenqvist
0223-445 45