OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hemnovia söker en ny kollega med hjärtat på rätt plats som vill göra skillnad på riktigt!
Hemnovia grundades 2012 och är en verksamhet med barnen och hjärtat på rätt plats som erbjuder jour- och familjehem för barn och unga. Vi på Hemnovia arbetar med barn och unga med olika bakgrunder och svårigheter som är i behov av ett tryggt och omsorgsfullt boende och vård. Genom ett nära samarbete med våra kompetenta jour- och familjehem samt uppdragsgivare strävar vi efter att varje barn och ungdom ska ges möjligheten till en god utveckling och tryggt liv.
Om dig
Hemnovia söker nu en driven, positiv och engagerad familjehemskonsulent till vårt kontor i Göteborg.
Vi söker dig som:
· har socionomexamen eller motsvarande
· har erfarenhet av socialt arbete
· har god kännedom om aktuell lagstiftning (SoL och LVU)
· har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
· innehar B-körkort
Arbetet hos oss på Hemnovia passar dig som kan och vill arbeta både självständigt och i team, för att tillsammans med din närmsta chef och andra arbetskamrater skapa trygghet och struktur för våra jour- och familjehem och de placerade barnen. Det är viktigt att du har god problemlösningsförmåga och att du som person är trygg i dig själv och har ett omsorgsfullt bemötande. Personlig lämplighet är avgörande för att lyckas i rollen som familjehemskonsulent.
Vi ser att du som söker har bakgrund inom socialt arbete, gärna med barn och unga, och är intresserad av att arbeta med barn som är i behov av stöd. Du är driven, stresstålig, flexibel och trivs med att ha många bollar i luften då dessa egenskaper är nödvändiga för tjänsten. Du trivs även med att arbeta effektivt och att möta deadlines. Du är dessutom strukturerad och självständig i ditt arbetssätt, har god samarbetsförmåga både internt som externt och trivs i en organisation som befinner sig i en expansiv fas.
Meriterande är om du har erfarenhet av att arbeta med barn och ungdomar och/eller utreda, utbilda och handleda familjehem. Även utbildning inom utredningsmetoder för familjehem, BBIC, MI, Ett hem att växa i eller liknande är meriterande.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Dina arbetsuppgifter
I ditt arbete som familjehemskonsulent ansvarar du för att rekrytera och utreda jour- och familjehem samt ansvarar för ett antal familjehem. Din uppgift är då att bistå familjehemmen med stöd och handledning i samband med att de har en placering. Detta görs genom kontinuerliga hembesök och i nära samverkan med din närmsta chef samt uppdragsgivaren. Du rapporterar även regelbundet till uppdragsgivaren och har ett ansvar i att upprätta och hålla kontakt med uppdragsgivaren. Arbetet består även av dokumentation i vårt eget journalsystem.
Beredskapstjänstgöring ingår i tjänsten enligt rullande beredskapsschema.
Vi erbjuder ett öppet arbetsklimat där våra ledord; ansvar, engagemang och utveckling genomsyrar verksamheten. Vår personal får möjlighet till utbildningar samt handledning för att säkerställa god och kvalitativ familjehemsvård!
Hos oss får du även tillgång till arbetsbil, tjänstepension och friskvårdsbidrag.
Tillträde sker enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Välkommen med din ansökan!