OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
VoB Syd är ett offentligägt företag som tillhandahåller tjänster inom socialtjänstens område. Bolaget drivs på samhällsnyttig grund utan vinstsyfte. Ägare är kommunalförbundet VoB Kronoberg och Skånes kommuner och därigenom indirekt samtliga kommuner i Kronoberg och Skåne.
VoB står för "Vård och Behandling". Bolaget driver behandlingshem, utredningshem (HVB), skyddat boende, stödboenden samt jourhem och familjehem som tar emot akuta och planerade uppdrag från socialtjänsten (SoL och LVU) gällande utredning, behandling, skydd och stöd samt konsultationer.
Sammantaget består organisationen av ett tiotal enheter som tar emot uppdrag rörande ca 300 barn, ungdomar och vuxna per år.
Familjehemsresursen (FHR) är en del av utbudet inom VoB. Verksamheten erbjuder jour- och familjehem för barn och ungdomar 0 - 21 år samt för föräldrar med barn. Jour- och familjehemmen får och kontinuerlig handledning samt utbildning i familjehemsvård. Familjehemskonsulenterna är tillgängliga även utanför kontorstid.
VoB erbjuder goda utvecklings- och karriärmöjligheter för dig som vill satsa i ett kreativt sammanhang med korta beslutsvägar. Vår företagskultur kännetecknas i en hög grad av delaktighet och ömsesidig respekt där arbetsglädje och laganda uppnås. Du erbjuds kontinuerlig kompetensutveckling och subventionerad friskvård. Vårt arbete kännetecknas av professionalitet och hög kompetens.
ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemskonsulent arbetar du främst med handledning och utbildning av verksamhetens befintliga jour- och familjehem men också med rekrytering och utredning av nya jour- och familjehem. Du kan även ta emot konsultativa uppdrag som umgängesstöd samt utbildnings- och handledningsinsatser till externa familjehem och arbetsgrupper.
Marknadsföring av verksamhetens tjänster till kommunerna och kvalitetsuppföljning ingår också i arbetsuppgifterna.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom och som har erfarenhet av arbete med stöd och handledning till jour- och familjehem motsvarande minst tre års heltidstjänst.
Det är meriterande om du har en handledarutbildning med inriktning mot familjehem som motsvarar minst 15 högskolepoäng.
Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Det är önskvärt att du har utbildning inom något av följande: Miljöterapi, Nya Kälvestensintervjun, Connect, Signs of Safety och/eller anknytningsteori. Det är också positivt om du har erfarenhet av att utbilda familjehem i den nationella familjehemsutbildningen "Ett hem att växa i".
Vi tänker att du är en trygg, stabil och ödmjuk person med god förmåga att samarbeta med andra människor både internt och externt. Du skapar lätt goda kontakter med både uppdragsgivare och kollegor samt är duktig på att underhålla relationer, kommunicera på ett tydligt sätt, säkerställa att budskap når fram och att förväntningar klargörs för alla berörda.
Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter, är flexibel och ser möjligheter med förändringar. Eftersom arbetet till viss del är självständigt är det viktigt att du är en god organisatör som planerar, sätter upp mål, håller tidsramar och driver dina processer framåt.
ÖVRIGT
Kollektivavtal: HÖK/AB
Förutsättning för anställning är att du avstår från att röka under arbetstid samt har B-körkort. Inför en ev. anställning inhämtas ett utdrag från misstanke- och belastningsregistret.
Kontaktpersoner på detta företaget
VD Niels Elvhammar
Verksamhetsutvecklare Jennie Börjhagen
044-10 36 81