OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 38 000 invånare.
I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas. Vi vet att de flesta socionomers största drivkraft är att tillsammans med andra
göra skillnad i människors liv. I Sandviken har vi kraftigt förstärkt möjligheterna att utföra ett socialt arbete med god kvalité med utökning av bemanningen.
Familjehemssekreterarna är organisatoriskt knutna till Barn- och familjeenheten.Vi arbetar utifrån ett systemteoretiskt perspektiv med ett utvecklat barnperspektiv och använder BBIC som handläggnings- och dokumentationssystem. Vi har tillgång till både intern och extern handledning. Fortbildning sker kontinuerligt utifrån aktuella förbättringsområden.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet består av att rekrytera och utreda familjehem samt kontaktfamiljer/-personer för barn och ungdomar. Arbetet innefattar även att ansvara för uppföljningen av familjehem samt handleda och stödja dem i sitt uppdrag i nära samarbete med barnets/ungdomens socialsekreterare och samarbetspartners. Du medverkar i vår handlednings-grupp för familjehem. Du kommer att ingå i länets nätverk för familjehemssekreterare och ha
extern handledning.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomutbildning och kunskaper inom system- och nätverks-
orienterat arbete såväl som BBIC. Du skall ha erfarenhet av socialt arbete inom individ- och familjeomsorgen med handläggning av familjehemsplacerade barn/ungdomar och god förmåga att tillämpa gällande lagstiftning. Tidigare erfarenhet av familjehemshandläggning samt handledarutbildning är meriterande. Det förutsätts att du är engagerad i ditt ansvars-område och intresserad av metod- och verksamhetsutveckling. Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbetsförmåga som kan arbeta självständigt såväl som tillsammans med kollegor samt bidra till ett gott arbetsklimat. Du skall ha god förmåga till reflektion och analys samt kunna motivera och fatta beslut. Arbetet kräver god förmåga att uttrycka sig väl i både tal och skrift, då arbetet innehåller stora krav på dokumentation.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Innehav av körkort B är ett krav.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Sandvikens kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Aditro recruit/Offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jan Nilsson
026-24 13 93 alt 026- 24 15 59
Mattias Nyström
026-241060
Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
Enhetschef/föreståndare Pangea Camilla Nässbjer
026-24 14 58
Bitr föreståndare Linda Eriksson
026-24 02 93
Arbetsplatsombud Gunilla Ahnlén
026-24 14 75
Enhetschef Katarina Gröndahl
026- 24 15 90
VISION Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
SSR Daniel Mägi
026-24 12 42
Enhetschef Maria Eriksson
026- 24 17 05