OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Älvkarleby kommun ligger precis där Dalälven möter havet, med drygt 9000 invånare. Vi är en kommun som är nära. Nära till städer som Gävle, Uppsala, Arlanda och Stockholm.
Här driver många föreningar sina verksamheter med stort engagemang och ger både barn och vuxna möjlighet till en aktiv fritid.
Naturen, badstränderna och fisket lockar både besökare och nya invånare.
Mod och vilja, respekt och helhetssyn är ledord i allt vårt arbete.
I dag är vi drygt 700 engagerade medarbetare som arbetar för Älvkarleby kommun – välkommen att bli en av oss!
Ledorden Mod, Vilja, Respekt och Helhetssyn, utgör även vår värdegrund. Den skapar samsyn och tydliggör våra etiska värden och normer som är grunden för vårt arbete. Individ- och familjeomsorgen i kommunen spänner bågen och antar nya utmaningar, vi vågar sticka ut hakan med målsättningen att bli bäst. Hos oss finns kompetens och vilja till utveckling. Vi söker nu Dig som är nyfiken och engagerad.
ARBETSUPPGIFTER
Att vara familjehemssekreterare i Älvkarleby kommun innebär att rekrytera, utreda, handleda och utbilda familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Du träffar familjer både på kontoret och i deras hem, både enskilt och tillsammans med barnhandläggare. Du behöver vara inställd på att tjänsten innebär både kortare och längre resor då kommunen har familjehem på olika platser i Sverige.
Då vi för närvarande bygger vidare på våra tidigare satsningar på våra familjehem behöver du vara kreativ och uppfinningsrik för att bidra till den fortsatta utvecklingen för familjehemsgruppen. Som familjehemssekreterare kommer du att ingå i en arbetsgrupp som för närvarande består av två personer. Arbetet kräver att du är självständig, målmedveten och har en social kompetens då arbetet till stor del handlar om att skapa och bibehålla goda relationer med våra familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Vi söker därför en ny medarbetare som gillar utmaningar, som ser möjligheter, har adekvat utbildning och erfarenhet.
KVALIFIKATIONER
Vi förutsätter att du har socionomexamen. Vi ser även att erfarenhet ifrån tidigare arbete som familjehemssekreterare eller barnhandläggare som positivt. Vidareutbildningar inom familjehemsområdet är meriterande.
Du ska kunna uttrycka dig i väl tal och skrift i svenska och ha förmåga att kontinuerligt sköta dokumentationen. Vi ser även att du kan arbeta självständigt och välstrukturerat. Du har erfarenhet av arbete i BBIC och önskvärt att du har erfarenhet av arbete i Treserva, vårt verksamhetssystem.
Som person bör du vara drivande, analytisk, kommunikativ, pedagogisk och ha förmåga att ta till dig ny kunskap. Du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer med såväl interna som externa kontakter. Att visa respekt för andra och samarbeta för att tillsammans nå bästa resultat är din utgångspunkt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort är ett krav då det ingår resor i tjänsten.
ÖVRIGT
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.
I Älvkarleby kommun vill vi ha friska medarbetare som mår bra i både kropp och själ. Vi har rökfri arbetstid och erbjuder motion på arbetstid.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kontakten med dig som söker ber vi att du skickar din ansökan via länken i denna annons. Vi tar inte emot ansökningar som kommer via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Niklasson
026 - 831 03
Bemanningsenheten
026 - 833 13
Margaretha Ahlström
026 - 830 05
Myndighetschef Carina Söderström
026-832 29
IFO-chef Anna-Karin Wågberg Sperring
026-832 01
SSR Lena Johansson
026-830 00
Vision Maria Samuelsson
026-83358
Enhetschef Maria Larsson
026-831 30
Integrationsvägledare Lena Johansson
070-160 63 72
Maria Samuelsson Vision
026-83358