OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Katrineholm finns där västra och södra stambanorna möts, med goda förbindelser från Stockholm och Göteborg. Katrineholms kommun har cirka 33 000 invånare och befinner sig i ett expansivt läge. I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet! Läget är rätt – rätt geografiskt och rätt för handling och förändring. Vi är en kommun som växer och som vill fortsätta växa och utvecklas. Vårt mål är att bli 40 000 invånare. Vill du vara med?
Socialförvaltningen står inför stora utmaningar kommande år och väljer att möta dessa utmaningar genom att satsa på kvalitet och utveckling genom utökade resurser och god arbetsmiljö. Socialförvaltningen stödjer socialt utsatta människor, både enskilda och familjer. Socialförvaltningen är uppdelad i två avdelningar, myndighet och öppenvård samt en stab. Vi strävar efter en arbetsmiljö som stimulerar till engagemang i arbetet och som gör det möjligt för alla anställda att känna delaktighet. Våra medarbetare erbjuds kontinuerlig kompetensutveckling.
Enheten barn, unga och familj består idag av 20 stycken medarbetare som arbetar med myndighetsutövning i arbetsområdena ensamkommande barn och unga, familjehem samt familjerätt. Enheten behöver nu utökas med ytterligare en familjehemssekreterare.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär att du har huvudansvar för att rekrytera, utreda och kontinuerligt stödja och handleda familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Du är ett viktigt stöd till familjehemmen både inför och under pågående placering. Vi erbjuder dig arbete i en engagerad och kunnig personalgrupp. Vi arbetar med BBIC-metodik som utgångspunkt och baserar vårt arbete på evidensbaserade metoder. Hos oss har du tillgång till handledning med extern handledare varannan vecka.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom eller har annan likvärdig utbildning. Tidigare erfarenhet av familjehemssekreterararbete och/eller myndighetsutövning är meriterande. Du ska ha goda kunskaper om aktuell lagstiftning och dokumentation. Som person ska du ha lätt att samarbeta med andra men också förmåga att arbeta självständigt. Du ska ha lätt att hantera när förutsättningar och planeringar ändras i det dagliga arbetet. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Ditt arbetssätt bör präglas av engagemang, drivkraft och med förmåga att ta eget ansvar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.
Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning.
I Katrineholms kommun är vi stolta över vårt arbete med genusmedveten styrning. Våra verksamheter ska leverera en service, en resursfördelning och ett bemötande på lika villkor för kvinnor och män, flickor och pojkar. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Katrineholms kommun tillämpar rökfri arbetstid inom hela organisationen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL).
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Linda Qvarnström
0150-578 49
Göran Svenningson
0150-576 70
Nina Överkvist
0150-575 45
Synnöve Gottberger Norrman
0150-580 63
Marina Jonsson
0150-578 23
Verksamhetschef Linda Qvarnström
0150-578 49
Vision Göran Svenningson
0150-576 70
Verksamhetsledare Johanna Säfström
0150-577 90
Verksamhetschef Ulla-Karin Alnebo
0150-575 33
SSR Isabell Axner Berntsson
0150-577 27