Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Sala är en trivsam småstad med ett centralt geografisk läge och goda allmänna kommunikationer. I kommunen bor 22 000 innevånare varav ca 2 000 medarbetare levererar samhällstjänster varje dag till 22 000 kommuninvånare. En långsiktig ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling är den naturliga utgångspunkten för alla våra verksamheter i en kommun som växer och som ska präglas av livskraft i hela kommunen.

I Sala har vi ett familjehems- och familjerättsteam som består av 5,75% tjänster. Teamet servar barn- och ungdomsenheten, vuxenheten, integrationsenheten och LSS med att bl a ta fram kontaktpersoner, kontaktfamiljer och familjehem efter myndighetsbeslut och remiss från beslutande handläggare. Vi söker nu förstärkning till teamet i en engagerad och nyfiken familjehemssekreterare som vill vara med oss och vidareutveckla arbetet inom familjehemsvården.


Arbetsuppgifter
Som familjehemssekreterare kommer du att rekrytera och utreda familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner till vuxna, barn och ungdomar. Du kommer att ha hand om avtal och ersättningar, ge stöd och handledning till familjehemmen samt vara med vid uppföljning av insatserna.

I arbetet ingår att göra bedömningar av lämplighet och förmåga hos familjerna och du medverkar i matchningen av valet av familjehem.

Du arbetar tätt med socialsekreterarna i de olika arbetsgrupperna. I tjänsten ingår också att utbilda familjehem och hålla i introduktionsträffar för intresserade familjer.

Vi använder ProCapita  och pulsenCombine som handläggnings- och dokumentationssystem.

 

Verksamheten har under ett antal år bedrivit ett utvecklingsarbete som bygger på allas delaktighet, ansvarstagande och personliga engagemang. Handläggarna har stort ansvar för sitt eget arbete och fattar beslut enligt delegationsordningen i samråd med kollegor, konsulent och enhetschef. Vi lägger stor vikt vid att Du liksom vi eftersträvar trivsel bland medarbetare och har en god samarbetsförmåga både internt och externt. På socialkontoret i Sala är vi måna om att människorna ska känna sig välkomna och att alla ska vara lättillgängliga, därför har vi valt att jobba med dörren öppen utan reception.

Kvalifikationer

Du har socionomutbildning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Meriterande är om du har tidigare erfarenhet av familjehemsarbete, BBIC, utredningsarbete med tillhörande dokumentation.

 

För tjänsten erfordras körkort.

 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vill du arbeta på en unik arbetsplats och har dessa kvalifikationer är du mycket välkommen med din ansökan!

 

Anställningsvillkor


Heltid, dagtid. Viss kvälls- och helgtjänstgöring kan förekomma..

Tillsvidareanställning. Tillträde sker efter överenskommelse.

Vi tillämpar individuell lönesättning.

Provanställning kan komma att tillämpas 



Ansökan
Ansök senast 2016-09-30. Vi tar inte emot ansökningar via e-post. 

Intervjuer under ansökningstiden kan komma att ske.  

Upplysningar
Enhetschef: Ann-Sofie Holm telefon 0224-74 97 16
Konsulent Ulrika Ekström Emnerud 0224-74 96 06

Fackliga representant:
Vision Thomas Roberg telefon 0224-74 96 62
SSR Amanda Johansson telefon 0224-74 96 23


Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sala kommun .
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 1 september 2016

Besöksadress

Box 304 73325 Sala
None

Postadress

None
., .

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

20 november 2024

Erfaren familjehemssekreterare

Erfaren familjehemssekreterare

19 november 2024