Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Avdelning Barn, Rekryteringsenheten

Välkommen till Uppsala kommun! Hos oss får du 13000 kollegor inom 200 olika yrken. Varje dag jobbar vi för Uppsalas kommuninvånare: Vi lär barn att läsa, vårdar äldre, sopar gatorna, planerar fler bostäder och mycket mer. Kom och jobba med oss och få en hel kommun att fungera. Du är med och skapar ett mer rättvist och jämställt Uppsala för alla, oavsett behov och bakgrund. Det du gör på jobbet gör skillnad för någon annan.

Rekryteringsenheten rekryterar, utreder och utbildar familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Enheten består av en enhetschef och sju medarbetare. Fyra är inriktade mot familjehem och kontaktfamilj medan tre är inriktade mot kontaktpersoner. Enheten har regelbundna gruppmöten. I enheten arbetar vi systematiskt utifrån mål och uppföljning. Vi arbetar därmed kontinuerligt med utveckling av verksamheten. Samarbete sker med övriga enheter inom Socialförvaltningen.Vi är ett öppet och kul gäng med stort engagemang för vårt uppdrag!
Socialförvaltningens barn och ungdomsenheter är inne i en kreativ fas med en konkret handlingsplan och projektmedel för att förbättra det sociala arbetets förutsättningar. Ett systematiskt arbetsmiljöarbete och en kompetensutveckling för personalen är områden som hela tiden utvecklas.
Mer information om Uppsala kommun: www.uppsala.se

Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår att rekrytera, utreda och utbilda familjehem och i viss mån kontaktfamiljer.
Tillsammans med kollegor bedömer du fortsatt handläggning utifrån intresseansökningar. Du utreder familjehem i form av "basutredning". Då enheten är i uppstarten att även genomföra fördjupad utredning utifrån Kälvestenmetoden kan det också ingå i arbetsuppgiften. Utrednings- och bedömningsförfarandet sker i samarbete med kollegor.
Du är med och planerar och genomför familjehemsutbildningen "Ett hem att växa i", temakvällar och liknande. Delaktighet i olika rekryteringsaktiviteter ingår också. Som familjehemssekreterare har du nära samarbete med övriga enheter som arbetar med placeringsfrågor.
I rollen som familjehemssekreterare behöver du vara strukturerad och flexibel samt ha god förmåga att arbeta självständigt såväl som i grupp.
Extern handledning, introduktion, årsarbetstid och friskvårdkupong.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen. Det är meriterande om du har utbildning i Kälvestenmetoden, Familjehemsutbildningen "Ett hem att växa i" och utbildning i systemteori. Du har erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområde barn och unga samt erfarenhet av utredningsarbete. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med grupper i utbildning eller liknande. Du har goda datakunskaper, mycket goda kunskaper i svenska språket, i tal och skrift samt B-körkort. Vi ser även att du har kunskaper i verksamhetssystemet procapita.

Som person är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Du har en god pedagogisk förmåga och förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap. Du är vidare en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Vi ser även att du är en flexibel person som har förmågan att se möjligheter i förändringar. Dessutom har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Marita Eriksson, tf enhetschef, 018-727 14 57

Facklig företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24

Har du frågor gällande registrering av din ansökan kontakta Enheten för kompetensförsörjning 018-727 23 02.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun Uppsala
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Tillsvidareanställning. 100%. Tillträde 2017-02-01.
  • Publicerat: 23 december 2016

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


26 november 2024

Kontrakterat jourhem

Kontrakterat jourhem

26 november 2024

Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024