OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Älvkarleby kommun ligger strax söder om Gävle, med drygt 9 300 invånare. Vi är en kommun som är nära till städer som Gävle, Uppsala och Arlanda, nära till världen tack vare tre tågstationer i kommunen och E4:an och nära till Rullsand, Mellansveriges längsta sandstrand. Men framförallt är det nära till människorna i vår kommun och vi möts lite oftare här än
på andra ställen.
Mod, vilja, respekt och helhetssyn är vår värdegrund och ledord i allt vårt arbete.
I dag är vi drygt 700 engagerade medarbetare som arbetar för Älvkarleby kommun – välkommen att bli en av oss!
Barn- och familjeenheten söker nu en familjehemssekreterare. Hos oss finns kompetens och vilja till utveckling. Vi söker nu dig som är nyfiken och engagerad.
ARBETSUPPGIFTER
Att vara familjehemssekreterare i Älvkarleby kommun innebär att rekrytera, utreda, handleda och utbilda familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Du träffar familjer både på kontoret och i deras hem, både enskilt och tillsammans med barnhandläggare. Du behöver vara inställd på att tjänsten innebär både kortare och längre resor då kommunen har familjehem på olika platser i Sverige.
Då vi för närvarande bygger vidare på våra tidigare satsningar på våra familjehem behöver du vara kreativ och uppfinningsrik för att bidra till den fortsatta utvecklingen för familjehemsgruppen. Som familjehemssekreterare kommer du att ingå i en arbetsgrupp som för närvarande består av två personer. Arbetet kräver att du är självständig, målmedveten och har en social kompetens då arbetet till stor del handlar om att skapa och bibehålla goda relationer med våra familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Vi söker därför en ny medarbetare som gillar utmaningar, som ser möjligheter, har adekvat utbildning och erfarenhet.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har socionomexamen. Tidigare erfarenhet ifrån arbete som familjehemssekreterare eller barnhandläggare ses som meriterande. Vidare ses även vidareutbildningar inom familjehemsområdet, samt erfarenhet av arbete med BBIC och Treserva som meriterande.
Du ska kunna uttrycka dig i väl tal och skrift i svenska och ha förmåga att kontinuerligt sköta dokumentationen. Vi ser även att du kan arbeta självständigt och välstrukturerat.
Som person bör du vara drivande, analytisk, kommunikativ, pedagogisk och ha förmåga att ta till dig ny kunskap. Du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer med såväl interna som externa kontakter. Att visa respekt för andra och samarbeta för att tillsammans nå bästa resultat är din utgångspunkt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort är ett krav då det ingår resor i tjänsten.
ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.
I Älvkarleby kommun vill vi ha friska medarbetare som mår bra i både kropp och själ. Vi har därför rökfri arbetstid. Vi erbjuder även motion på arbetstid eller friskvårdsbidrag i form av friskvårdskuponger.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kontakten med dig som söker ber vi att du skickar din ansökan via länken i denna annons och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Niklasson
026 - 831 03
Bemanningsenheten
026 - 833 13
Margaretha Ahlström
026 - 830 05
Myndighetschef Carina Söderström
026-832 29
IFO-chef Anna-Karin Wågberg Sperring
026-832 01
SSR Lena Johansson
026-830 00
Vision Maria Samuelsson
026-83358
Enhetschef Maria Larsson
026-831 30
Integrationsvägledare Lena Johansson
070-160 63 72
Maria Samuelsson Vision
026-83358