OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En familjehemssekreterare sökes till enheten barn och familj, IFO i Timrå Kommun.
Vi rekryterar nu en familjehemssekreterare som kommer att jobba med handläggning av våra familjehemsärenden.
Arbetsuppgifter
Ditt uppdrag är att rekrytera, utreda och stödja/handleda och följa upp familjehem. Du kommer även utreda blivande kontaktfamiljer och kontaktpersoner, upprätta avtal samt utföra andra administrativa uppgifter kopplat till våra uppdragstagare. Du utför ditt arbete i ett nära samarbete med barnets socialsekreterare.
På enheten finns det en till familjehemssekreterare som arbetar med samma arbetsuppgifter. Vi arbetar utifrån materialet Ett hem att växa i och du har stöd av samordnare, specialistsocionom och enhetschef.
Vi samarbetar med andra kommuner när det gäller rekryteringsarbetet och utbildning av våra familjehem mm.
Våra familjehem är spridda över landet och resor ingår i tjänsten. Arbete på kvällar och helger förekommer.
Handledning via extern handledare erbjuds kontinuerligt samt stöd av mentor under ditt första år.
Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen och erfarenhet av kommunal socialtjänst samt god kännedom om gällande lagstiftning. Erfarenhet av familjehemsarbete är meriterade. Du bör ha erfarenhet av dokumentationsstödet Procapita samt arbete i BBIC. God datakunskap är viktigt då vi arbetar aktivt med dokumentation.
I arbetet som familjehemssekreterare bör du vara trygg i din yrkesroll och kunna möta människor i behov av socialtjänstens stöd och hjälp på ett tydligt och förtroendeingivande sätt. Du tycker om att träffa nya människor och är villig att berätta om vad det innebär att vara uppdragstagare för de som är intresserade. Vi lägger stor vikt vid bemötande av de personer som söker vår hjälp, därför är personlig lämplighet av stor betydelse.
Som person är du van att ta eget ansvar över din arbetsdag, planera och slutföra dina arbetsuppgifter. Du är trygg i dig själv och hanterar stressfyllda situationer. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du ser möjligheter i förändringar, är noggrann och klarar av att hantera hög arbetsbelastning, samt har god samarbetsförmåga. Du har nödvändig kompetens för att stötta våra familjehem i arbetet med att ge barn en trygg och säker vård. Du kan utrycka dig tydligt och välformulerat i tal och skrift.
B-körkort är ett krav.
Tillsvidareanställning, heltid. Tillträde enligt ök. Vi tillämpar förtroendearbetstid. Vi praktiserar sju timmars arbetsplatsförlagd arbetstid med en timmes reflektionstid för alla personer med myndighetsutövning inom IFO. Tiden för reflektion disponerar du på valfritt sätt varje dag.
Lön: Individuell lönesättning. Friskvårdsbidrag, semesterväxling samt möjlighet till distansarbete.
Övrigt
Rekryteringsprocessen kommer att ske fortlöpande.
Facklig representant för SSR och Vision 060-16 31 00
För information kontakta Louise Zetterlund 060-16 33 55
Varmt välkommen med din ansökan!
Annons och rekryteringsföretag undanbedes. För mer information om oss och vår kommun besök timra.se.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jen Scheffel
0733 43 40 38
Chefsjuksköterska Ulrika Ehrström
070-167 14 52
Liv Hedström
Ulrika Holmgren
0856215919
Torbjörn Fröjd, arbetsledare
0708-790108
Lars Lantz, enhetschef
08-53536575
Chefsjuksköterska Nina Markholm Nordgren
073-966 18 97
Vårdförbundet Clary Marqvardt
08-517 720 93
Verksamhetschef Marianne van Rooijen
073-966 08 63
ST-chef Sofie Graner
070-684 92 39