OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba i den lilla kommunen med de stora möjligheterna då är du varmt välkommen till oss!
Munkedals kommun ligger perfekt mellan Göteborg och Oslo. Pendlingsmöjligheterna är många tack vare närheten till E6:an. Kommunen har ca. 10 500 invånare och inom kommunens organisation arbetar runt 1000 medarbetare. Munkedal omges av fantastisk natur från det typiskt bohuslänska med salta bad och dramatiska berg till vacker fjällnatur med bra fiske- och vandringsmöjligheter.
Välfärdsförvaltningen består av två avdelningar, avd vård och äldreomsorg och avd IFO samt underliggande enheter inom verksamheterna äldreboende, hemtjänst, bistånd, AME och LSS/psykiatri.
Beskrivning:
En av våra familjehemssekreterare har blivit erbjuden annan tjänst inom avdelningen och därför söker vi nu en ny medarbetare.
Arbetsuppgifter:
Som familjehemssekreterare kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara att rekrytera, utreda och följa upp familjehem, du kommer också att handleda familjehemmen både i grupp och individuellt tillsammans med dina kollegor med nära stöd av enhetschef.
Du skall stödja familjehemmen så att de placerade barnen får den vård de skall ha, vilket sker i samarbete med barnets socialsekreterare för barnets bästa. Vårt arbete med familjehemmen syftar till förändring för barnet/den unge, genom vård till en god hälsa för att kunna ge möjlighet till barnet/den unge att utvecklas väl.
Inom den egna organisationen tar vi tillvara medarbetarnas varierande kompetenser. Vi har ett nära samarbete inom hela enheten där socialsekreterare, familjebehandlare, familjecentral och beroendemottagning representeras. Avdelningen har ett gott stöd av administrativ personal samt systemsupport. Vi stödjer varandra och hjälps åt mellan grupperna.
Myndighetsutövningen inom Individ och Familjeomsorgen består av tre grupper som leds av två enhetschefer, vilket ger en nära arbetsledning. Samtliga socialsekreterare har också extern processhandledning.
Kvalifikationer:
Vi söker dig som är socionom eller har en utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig samt har flera års erfarenhet av psykosocialt arbete. Du skall vara väl förtrogen med gällande lagstiftning. Erfarenhet som socialsekreterare inom familjehem och barn- och unga är meriterande liksom annan lämplig vidareutbildning inom området. Det är en merit om du har utbildning inom Nya Kälvestensmetoden. Du skall ha intresse för utvecklingsarbete, och du skall se möjligheter och vara öppen för nya idéer och tankar.
Vi lägger också stor vikt vid samarbetsförmåga, förmåga att arbeta självständigt, samt flexibilitet och personlig lämplighet i övrigt. Du ska också kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Arbetet ställer krav på att du är strukturerad, trygg, har ett gott bemötande och är bra på att kommunicera.
Övrigt
Vi dokumenterar i datasystemet Magna cura
Villkor
Då vi arbetar i en kommun med glesbygdskaraktär är körkort B ett krav.
Medflyttarservice
Innebär ditt nya jobb en flytt för dig och din partner? Vi hjälper medflyttande till nytt jobb i ny livsmiljö. Servicen handlar främst om att stötta din partner i att hitta ett jobb i närområdet. Men det kan även handla om andra frågor som är viktiga i samband med en flytt, som till exempel barnomsorg, boende eller tips på föreningar och nätverk. För att få veta mer, kontakta gärna agneta@medflyttarservice.se 0763-221793 eller gå in på www.medflyttarservice.se
Munkedals kommun ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet.
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.