Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Socialtjänsten har ett stort ansvar för att ge barn som behöver vårdas av andra än sina föräldrar bästa tänkbara förhållanden. En förutsättning för detta är en väl fungerande familjehemsvård. I en tid då det blir allt svårare att finna familjer som är beredda att på kort och lång sikt ta ansvar för uppgiften som familjehem ställs allt större krav på socialtjänsten. Som familjehemssekretare i Skövde socialförvaltning har du ett helhetsansvar för familjehemsvården och därmed goda möjligheter att utveckla verksamheten tillsammans med din arbetsgrupp.. ARBETS- OCH ARBETSPLATSUPPGIFTER Socialförvaltningen har fyra familjehemssekreterare som ansvarar för rekrytering, utredning och utbildning av familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Familjehemssekreterarna ansvarar dessutom för de barn som vårdas i familjehem. Detta sker genom stöd till familjehemmen och de barn och unga som vårdas i familjehem. Två av socialförvaltningens familjehemssekreterare är knutna till barn- och familjeavdelningen och två till ungdomsavdelningen. Familjehemssekreterarna samarbetar inom socialförvaltningen när det gäller metodutveckling, rekrytering, utredning och utbildning av uppdragstagare. Kraven på området är stora och viss justering av inriktning på verksamheten kan bli aktuell inom det närmaste året. KVALIFIKATIONER Socionomutbildning. Erfarenhet av socialt arbete med barn inom kommunal socialtjänst. Körkort för personbil. Vid lika meriter ges företräde för manliga sökande som ett led i att öka jämställdheten.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010