OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I stadsdelsförvaltningen Östra Göteborg arbetar cirka 2 500 medarbetare tillsammans för att möta invånarnas behov av service. Stadsdelen Östra Göteborg omfattar områdena Bergsjön, Gamlestaden, Kortedala, Kviberg och Utby och här bor cirka 46 000 invånare. Stadsdelen har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling och förnyelse sker inom många områden.
Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Östra Göteborg ska vara ett attraktivt område att växa upp, bo, arbeta och åldras i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?
ARBETSUPPGIFTER
Kontakt- och familjehemsenheten i Östra Göteborg består av 25 medarbetare som arbetar i tre grupper; famijehemsgruppen, barnsekreterargruppen och kontaktgruppen. Då en kollega ska börja arbeta i en annan enhet i stadsdelen söker vi nu en ny medarbetare.
Som familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, utreda, utbilda och handleda familjehem. Det innebär bland annat att åka på hembesök, göra intervjuer samt stötta familjehemmen i deras uppdrag. Du har ett nära samarbete med barnsekreterarna och tillsammans arbetar vi för att de familjehemsplacerade barnen skall få likvärdiga möjligheter som andra barn. Dokumentation ingår också i tjänsten.
Familjehemssekreterargruppen består av 8 personer. Vi arbetar kontinuerligt med utveckling för att ge det stöd familjehemmen behöver. Våra familjehem finns främst i Västra Götaland men även runt om i hela Sverige därför reser vi mycket i vårt arbete. En del kvällsarbete ingår också.
Vi är en enhet som vill arbeta med delaktighet och kvalitet på ett respektfullt sätt både inom enheten och gentemot våra brukare. Verksamheten är målstyrd och arbetet kring våra uppsatta mål är integrerat i verksamheten.
Hos oss får du möjlighet att jobba på en arbetsplats med god stämning och ett väl fungerande samarbete med fokus på utveckling och kvalitet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker nu dig som är utbildad socionom och som vill arbeta inom familjehemsvården. Vi ser gärna att du har en relevant vidareutbildning som exempelvis Kälvestens intervjumodell samt BBIC. Tidigare erfarenhet av arbete som socialsekreterare med myndighetsutövning ser vi som meriterande.
Det är viktigt att du har ett gott bemötande och att du är bra på att samarbeta, då detta sker både inom enheten och med externa samarbetspartners. Som person behöver du vara lugn och stabil i stressade situationer med tanke på att du i ditt dagliga arbete kommer att träffa familjer som är i behov av stöd. Du bör ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och vid akuta ärenden ha en förmåga att utifrån dessa omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt och har en god analytisk förmåga som du använder till att hitta de bäst lämpade arbetssätten.
Då tjänsten innefattar en hel del kommunikation samt dokumentation behöver du vara duktig på att formulera dig på svenska språket i tal och skrift. Goda datakunskaper är ett krav och kunskaper i Treserva ser vi som meriterande.
Körkort är ett krav.
Låter detta som en intressant tjänst som skulle passa dig? Vi ser fram emot din ansökan!