OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen stödjer enskilda och familjer med sociala problem. Det kan handla om ekonomiska problem, missbruk, realationer och familjejuridiska frågor. Verksamheten regleras av ett antal lagar. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en familjehemssekretare till vår familjehemsgrupp. I dina arbetsuppgifter ingår att ansvara för rekrytering, stöd och vägledning av familjehem till barn, ungdomar samt ansvara för överväganden och uppföljningar enligt BBIC:s struktur. Du ska kunna förhandla om ersättningar och hålla i avtal. Familjehemsgruppen ansvarar även för kommunens jourhem. Katrineholms kommun utreder och utbildar numera oftast familjehem enligt metoden FOSTERPRIDE. Socialtjänsten i Katrineholm har en väl utbyggd och fungerande öppenvård som ger möjlighet till kvalificerade och individuella lösningar på hemmaplan. När det gäller placeringar så strävar vi efter att hitta lösningar så nära som möjligt för att kunna arbeta med familjen barnet/ungdomen i öppenvård. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är socionom, eller har annan likvärdig utbildning, gärna med erfarenhet av att arbeta med barn, unga och familjer. Du bör ha god kunskap om aktuell lagstiftning, att bedöma barns behov och av att kunna dokumentera. Du behöver ha lätt för att samarbeta, vara flexibel och ha stort intresse av att arbeta med människor. Körkort krävs. För att få en jämnare könsfördelning ser vi gärna manliga sökanden.