Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet, ANDTS och barn- och ungdomars delaktighet. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.

Barn- och familjeenheten består av socialsekreterare, familjehemssekreterare, enhetschef och gruppledare samt assistenter för avlastning av administrativa- respektive klientrelaterade arbetsuppgifter. Öppenvårdsinsatserna sker via vårt Familjecenter.

Vi har tillgång till både intern och extern handledning. Fortbildning sker kontinuerligt
för IFO - gemensamma områden samt arbetsgruppens aktuella förbättringsområden. Vi
är en arbetsgrupp med positivt arbetsklimat och stor öppenhet för nya idéer och utveckling.
Om du har begränsad erfarenhet av målgruppen och/eller myndighetsutövning kan vi
erbjuda individuellt utformad introduktion.

Barn- och familjeenheten är just nu inne i en spännande och aktiv utvecklingsfas. Utvecklingsarbetet är en del i ett förvaltningsövergripande arbetsmiljöprojekt som pågår till och med december 2021, vilket bland annat innefattar en timmes reflektionstid per dag för socialsekreterare. Projektet syftar till att balansera de höga krav som finns i en socialsekreterares arbetsvardag, genom att tillföra resurser i form av ökade möjligheter till återhämtning. Bakgrunden till projektet är att förvaltningen vill erbjuda hälsosamma arbetsplatser, där medarbetare kan arbeta oavsett var i livet de befinner sig, där personal trivs och stannar kvar och där kontinuitet och erfarenhet i arbetsgrupperna leder till hög kvalitet för de människor som kommer i kontakt med socialtjänsten.

Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner:
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvård till förmånligt pris
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet består av att rekrytera och utreda familjehem samt kontaktfamiljer/-personer
för barn och ungdomar. Arbetet innefattar även att ansvara för uppföljningen av familje-
hem samt handleda och stödja dem i sitt uppdrag i nära samarbete med barnets/ungdomens
socialsekreterare.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomutbildning samt kunskaper och erfarenheter inom den sociala barn och ungdomsvårdens myndighetsutövning. Du skall ha erfarenhet av socialt arbete inom individ- och familjeomsorgen med handläggning av familjehemsplacerade barn/ungdomar och god förmåga att tillämpa gällande lagstiftning. Tidigare erfarenhet av familjehemshandläggning samt handledarutbildning är meriterande. Det förutsätts att du är engagerad i ditt ansvarsområde och intresserad av metod- och verksamhetsutveckling. Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbetsförmåga som kan arbeta självständigt såväl som tillsammans med kollegor samt bidra till ett gott arbetsklimat. Du skall ha god förmåga till reflektion och analys samt kunna motivera och fatta beslut. Arbetet kräver god förmåga att uttrycka sig väl i både tal och skrift, då arbetet innehåller stora krav på dokumentation.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Det kommer att ske fortlöpande urval för intervjuer.

Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jan Nilsson
026-24 13 93 alt 026- 24 15 59
Mattias Nyström
026-241060
Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
Enhetschef/föreståndare Pangea Camilla Nässbjer
026-24 14 58
Bitr föreståndare Linda Eriksson
026-24 02 93
Arbetsplatsombud Gunilla Ahnlén
026-24 14 75
Enhetschef Katarina Gröndahl
026- 24 15 90
VISION Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
SSR Daniel Mägi
026-24 12 42
Enhetschef Maria Eriksson
026- 24 17 05

Sammanfattning

Besöksadress

81180 Sandviken
None

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


26 november 2024

Kontrakterat jourhem

Kontrakterat jourhem

26 november 2024

Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024