Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Bergs kommun.

Här hittar man både lugnet och äventyret. Att bo och leva i Berg är enkelt, tryggt och naturligt. Här finns storslagen och ren natur på nära håll, stark entreprenörsanda och ett aktivt kultur- och föreningsliv. Den sydsamiska kulturen, rennäringen och det sydsamiska språket är en viktig del av kommunens identitet. Människor är öppna och jordnära och bryr sig om varandra. Idag har kommunen nästan 1300 företag, och rankas högt i Sverige vad gäller såväl företagsamhet som nyföretagande. Fjällvärlden är attraktiv för många, tillsammans med närheten till både Storsjön och Östersund.

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.



Vill du vara med på resan att bygga upp en familjehemsorganisation för placering av barn och ungdomar i Bergs kommun? Nu söker vi dig som vill arbeta som familjehemssekreterare hos oss.

Arbetsuppgifter
Avdelning Socialtjänst besår av två enheter: Myndighet och Verkställighet. Din organisatoriska tillhörighet kommer att vara inom Myndighet, vilket består av handläggare inom områdena barn och unga, familjerätt, vuxna, ekonomiskt bistånd, biståndshandläggning inom SoL och LSS samt en Mottagningsfunktion.

Som familjehemssekreterare kommer du att rekrytera och utreda familjehem till de barn och ungdomar som är i behov av familjehemsplacering. Du kommer även ansvara för att familjehemmen får utbildning, stöd och handledning samt ersättningar och avtal. I tjänsten ingår även att genomföra uppföljningar och delar av överväganden. Vidare kommer du också att göra bedömningar av lämplighet och förmåga hos familjerna samt medverka i matchningen av familjehem för de barn som är aktuella för placering.

Våra familjehem och jourhem kan finnas i hela landet, vilket innebär resor i tjänsten (ibland med övernattning). Du kommer även ingå i vår sociala beredskap som hanterar akuta ärenden efter kontorstid. I tjänsten ingår även rekrytering, utredning och matchning av kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Vi ser också att du aktivt bidrar i vårt gemensamma arbete med att förbättra rutiner och metoder, för att upprätthålla en familjehemsvård av god kvalitet.

Kvalifikationer
Socionomexamen är ett krav och vi ser gärna att du har arbetat med barn och ungdomsutredningar inom socialtjänsten eller som familjehemssekreterare. Du ska ha god kännedom om gällande lagstiftning SoL och LVU. Det är även meriterande om du har utbildning i BBIC och signs of safety. Mycket goda kunskaper i det svenska språket, såväl i tal som skrift, är ett krav. Likaså körkort för personbil (B-körkort).

Bergs kommun är en samisk förvaltningskommun och vi ser det därför som meriterande om du har kunskap i sydsamiskt språk och kultur.

Personliga egenskaper
För att du ska kunna arbeta med världens roligaste, och ibland även komplexa arbete, krävs att du har en personlig mognad samt en positiv grundsyn. Du kan kombinera kompetens och förståelse för andra människor med glimten i ögat och kunna se ljuset i tunneln. Vi ser att du som person har följande förmågor: Du tar initiativ och ser möjligheter, samt har en god kommunikativ förmåga. Du har även ett öppet och förtroendeskapande förhållningssätt, är trygg i din yrkesroll och har god samarbetsförmåga.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, utifrån dessa egenskaper.

Vi erbjuder
Vi erbjuder ingående introduktion, nära kollegialt stöd, veckovisa avstämningsmöten med din närmaste chef samt extern handledning en gång i månaden. Möjlighet till semesterväxling finns,kompetensutveckling i tjänsten samt viss distansarbete. Vi har även en förmånsportal med en rad olika erbjudanden.

 

Varmt välkommen till oss på Socialtjänsten i Berg!

Kontaktinformation
Jessica Granqvist, Avdelningschef Socialtjänst Myndighetsutövning, (+46) 0687-163 16, jessica.granqvist@berg.se

Fackliga kontaktpersoner, Kommunväxeln, (+46) 0687-161 00

Arbetsplats
ÄNGESVÄGEN 2 -4

84531 Svenstavik

Kontaktpersoner på detta företaget

MoB-chef Cilla Gauffin
0687-16100
Assistent Anna Andersson
0687-16171
Administratör Agneta Sivertsson
0687 161 00
Rektor Olof Vahlström
068716100
Verksamhetsadministratör Anne-Christine Andersson
068716261
Myrviken Rektor Lena Hadarsson
0687 161 00
Svenstavik rektor Cecilia Medalen
068716100
Integrationschef Maria Östlund
068716100
växeln Växeln -
068716100
Administratör Anja Vorne
068716148

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bergs kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 september 2020
  • Ansök senast: 27 september 2020

Besöksadress

Ängesvägen 4
None

Postadress

Svenstagatan 3
Svenstavik, 84040

Liknande jobb


26 november 2024

Kontrakterat jourhem

Kontrakterat jourhem

26 november 2024

Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024