Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Högsby kommun
Tillsammans med våra invånare, företagare, föreningar, församlingar och alla som vill kommunen väl arbetar vi aktivt med att göra kommunen ännu bättre inom alla områden. Genom att tackla utmaningar gemensamt med kringliggande kommuner har Högsby kommun skapat hållbara lösningar för framtiden. Med 5 800 invånare är samverkan med andra kommuner en viktig strategisk faktor. Flera verksamheter bedrivs i samverkan med andra kommuner och ytterligare samverkansområden förväntas inledas för att skapa robusthet och effektivitet. Verksamhetsutveckling med stöd av IT, kompetensförsörjning, demografisk utveckling och effektivisering av ekonomiska resurser är andra viktiga strategiska frågor för kommunen för att klara framtida utmaningar. Kommunen har inlett ett arbete med tillitsbaserad styrning.
Vill du vara med och utveckla den lilla kommunens förmåga att erbjuda kommunal service och välfärd till sina invånare? Med den lilla kommunens möjligheter till flexibilitet, korta beslutsvägar och nära kontakter får du här en gedigen plattform för framtiden. Din egen förmåga, talang och kapacitet definierar gränserna. Vi är en arbetsplats som förutom vårt medborgaransvar, prioriterar kvalité och trivsel där alla blir sedda och har möjlighet att bidra.

Vi söker en kollega till barn- och familjeenheten. Vill du vara med och göra skillnad?





ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill vara med och driva frågor och utveckla vårt arbete för barn och unga, deras föräldrar samt våra uppdragstagare. I dagsläget arbetar samtliga handläggare inom barn- och familjeenheten med rekrytering och utredning av familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner samt håller kontakten, stödjer och följer upp uppdragstagarna i pågående uppdrag. Handläggarna arbetar också med urval av HVB-hem då detta är aktuellt i ärenden. Vissa familjehemsplaceringar sker via konsulentstödda organisationer. Tjänsten som familjehemssekreterare är nyinrättad och syftet är att koncentrera handläggarnas arbete inom placeringsområdet till denna tjänst. Barnhandläggningen blir på så vis mer renodlad.

Arbetet kommer vara omväxlande och utvecklande och innebär mycket samverkan både internt och externt. Våra familjehem är spridda över landet och resor ingår i tjänsten. Eftersom individ- och familjeomsorgen i Högsby är en förhållandevis liten organisation är det korta beslutsvägar och du kommer snabbt att bli en av nyckelspelarna i vårt lag och ha stora möjligheter till inflytande. En god arbetsmiljö är viktig för oss och vi tillämpar rökfri arbetstid. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Viva.


Vi erbjuder dig:
Kontinuerlig kompetensutveckling
Semesterväxling
Friskvård till förmånligt pris
Flextid
Möjligheter till distansarbete
Kontinuerlig handledning i arbetsgruppen av extern handledare
Möjlighet till enskilt stöd vid behov från företagshälsovården
Kommunen har ett ledarutvecklingsprogram som går varje år och som du som medarbetare har möjlighet att söka till.
Regelbundna trivselaktiviteter i personalgruppen.

KVALIFIKATIONER

Svensk socionomexamen eller annan relevant högskoleexamen om minst 180 högskolepoäng som gett tillräckliga kunskaper för att du ska kunna utföra dina arbetsuppgifter med god kvalitet och på ett rättssäkert sätt samt kurser i samtliga av dessa ämnen: socialrätt, förvaltningsrätt, psykologi och socialt arbete. I socialt arbete ska svårighetsgraden även ha höjts stegvis.
Kunskaper och erfarenheter från den sociala barn- och ungdomsvårdens myndighetsutövning och erfarenhet av handläggning av familjehems- och institutionsplacerade barn och unga.
Kunskap och erfarenhet av resursutredningar; familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner.
God kännedom om familjehemsutbildningen Ett hem att växa i. Är du utbildad utbildare är detta en merit. I länet finns en samverkan avseende utbildning av familjehem.
Relevanta påbyggnadsutbildningar är meriterande.
B-körkort
För att komma i fråga för anställning krävs godkänt utdrag från polisens misstanke- samt belastningsregister.


Arbetet kräver god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift.
Du behöver kunna ta stort ansvar för ditt arbetsområde, vara strukturerad, kunna prioritera och ha god förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp. Då arbetsuppgifterna ibland är av akut karaktär behöver du vara flexibel, kreativ och gilla att lösa problem.
Stort vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.



ÖVRIGT
Högsby kommun samarbetar med rekryteringsverktyget OffentlígaJobb. Vi ber dig därför att söka tjänsten via "sök jobbet här"-funktionen på denna sida, då urvalet sker i en databas där kompetens, utbildning, arbetslivserfarenhet och andra kvalifikationer bedöms utifrån ditt ansökningsformulär.

När vi mottagit din ansökan får du en bekräftelse via mail.

Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Högsby kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 september 2020
  • Ansök senast: 4 oktober 2020

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

27 december 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

20 december 2024