OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.
BARN OCH UNGDOMSNEHETEN är en enhet inom Socialförvaltningens Individ och familjeomsorg och arbetar på uppdrag mot målgruppen 0-18 år.
Länk till Ekerö kommuns hemsida
Arbetsbeskrivning
I Ekerö kommun finns en stark samsyn om att den sociala barn- och ungdomsvården ska prioriteras och hålla en hög kvalitet och Socialnämnden har inför 2021 beslutat om att vi ska utöka antalet medarbetare. Barn- och ungdomsenheten ingår i Invid- och familjeomsorgen och vi har cirka 35 medarbetare. Vår arbetsmodell innebär att vi kan följa varje ärende från start till mål. Det finns en röd tråd hela vägen från förebyggande arbete, anmälan/ansökan och utredning till behandling, placering och/eller andra insatser. Vi har ett nära samarbete inom enheten och det är korta beslutsvägar. A och O i allt vårt arbetet är att inkludera barnets nätverk såsom nära vänner, släktingar och skola i både utredning, behandlingen och placeringar, så att alla jobbar åt samma håll. Det är viktigt att alla nyckelpersoner i barnets närhet är engagerade för att åstadkomma en långsiktig, positiv förändring. Vi utgår från systemteori och modern utvecklingspsykologi där fokus är på resurser och relationer och vi försöker att hjälpa människor i att stärka det som redan fungerar istället för att fokusera på brister. Det är viktigt att du som söker tjänsten delar den grundsynen. Vi strävar efter mångfald utifrån ålder, kön, etnicitet etc.
Vi ska nu utöka med ytterligare en familjehemssekreterare till Placeringsgruppen. Där arbetar man med de frågor som rör barn och ungdomar som beviljas kontaktperson, kontaktfamilj eller stadigvarande placeras utanför det egna hemmet.
Vår ambition är att de familjehemsplacerade barnen ska ges bästa möjliga förutsättningar för utveckling mot goda levnadsvillkor och att det ska vara en hög kvalitet i familjehemsvården. Vi har nära samverkan med skolan genom Ekerös egna SAMS-modell.
Familjehemssekreterarens huvudansvar är att rekrytera, utreda, skriva avtal och ge stöd till kontaktpersoner, kontaktfamiljer och familjehem. Det ingår även att ge familjehemmen utbildning. Största delen av arbetstiden handlar om att ge stöd till familjehemmen och i nära samarbete med barnhandläggaren arbeta för barnets bästa under placeringen.
Kvalifikationer
Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Ett plus är erfarenhet av arbete som familjehemssekreterare och utbildning i Kälvesten. Du bör ha erfarenhet av arbete inom socialtjänst. Viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du måste även vara initiativrik och prestigelös för att kunna motivera och stötta familjehemmen i den utmaning det innebär att ta emot ett barn i sitt hem. Du bör ha god analytisk, reflexiv och administrativ förmåga samt ett gott ordningssinne. Du får gärna vara kreativ och ha kunskaper inom kommunikation och marknadsföring. Humor och ett stort "hjärta" är alltid välkommet.
B körkort
Tillträde: 1 januari 2021 eller efter överenskommelse.
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidare
Under förutsättning att Kommunfullmäktige fastställer Socialnämndens budget för 2021
Länk till lediga jobb i Ekerö kommun
Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser. Precis som vi, är du serviceinriktad, professionell och gillar att bygga relationer med kollegor. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26