OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Placeringsenhet 2
Har du erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområde barn och unga, att utreda, matcha och ge stöd till familjehem? Är du dessutom samarbetsinriktad? Då kanske du är rätt person person för oss!
Placeringsenhet 2 tillhör Avdelning barn och ungdom. Inom avdelningen finns en mottagningsenhet, en säkerhetsplaneringsenhet, fem utredningsenheter samt två placeringsenheter. Avdelningen hålls samman av en avdelningschef. I placeringsenheterna 1 och 2 ingår förstärkt jourhemsverksamhet, traditionellt stöd till familjehem, uppföljning och stöd till placerade barn och deras familjer samt tillhörande myndighetsutövning, skolteam, rekrytering/utredning/utbildning av kontakt-, jour- och familjehem. Vi arbetar strukturerat mot mål, använder tjänstedesign som arbetsmodell och jobbar med ständiga förbättringar.
Ditt uppdrag
Familjehemssekreteraren ansvarar för att utreda matchande familjehem, ge stöd och handledning i samband med en placering och under placeringstiden samt föra löpande dokumentation. I förekommande fall utreder vi enligt Nya Kälvestensmetoden. I tjänsten ingår resor i samband med att du besöker familjehemmen. Du deltar i att matcha barn mot familjehem samt att presentera familjehemsförslag för ansvarig barnhandläggare vilken du vidare samarbetar med under den fortsatta placeringstiden.
Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen. Har du utbildning inom BBIC, Kälvestensmetoden, systemteori samt handledarutbildning ses det som meriterande. Arbetet kräver att du har erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområde, av utredningsarbete samt av att ge stöd till familjehem. Du behöver behärska det svenska språket obehindrat i både tal och skrift. Att du innehar B-körkort är en förutsättning för arbetet. Vi ser gärna att du har kunskap inom området neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. det är även meriterande om du har kunskaper i verksamhetssystemet Lifecare.
Som person är du flexibel och kan se möjligheter i förändringar samtidigt som du är bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Vidare är du lugn och samlad i olika situationer och kan fokusera på rätt saker. Dessutom samarbetar och relaterar du till andra på ett lyhört och smidigt sätt.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Marita Eriksson, enhetschef, 018 727 14 57
Fackliga företrädare:
Vision, Lena Florén, 018-727 24 30
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43