OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg är en arbetsplats som präglas av professionalitet, möjliggörande, trivsel och respekt. Vi arbetar med ett tydligt systemteoretiskt förhållningssätt i nära samverkan med våra kommunmedborgare och våra samverkanspartners.
Individ- och familjeomsorgen är en arbetsplats med drygt 20 duktiga medarbetare, där vi varje dag möter nya spännande utmaningar och har gott stöd av varandra, våra 1:e socialsekreterare och vår enhetschef. Vi söker nu en ny familjehemssekreterare som vill komma och jobba hos oss under Rosies föräldraledighet.
Vår avdelning är uppdelad i två grupper; Vuxengruppen och Barn- och unga/LSS. Familjehemssekreterartjänsten har sin grupptillhörighet i Barn- och unga/LSS men servar även vuxengruppen med arbete som rör uppdragstagare.
I Svenljunga har vi den lilla kommunens fördelar; Nära till varandra, till idéerna och till besluten. Vi som arbetar här gör det för att vi vill ge bästa möjliga service till våra medborgare. Som arbetsgivare värnar vi om din livskvalitet. Det är viktigt att du som anställd trivs och mår bra. Därför satsar vi på bra arbetsvillkor, ett gott ledarskap och uppmuntrar ditt engagemang. Vi värdesätter din unika kunskap och erfarenhet och ser gärna att du som anställd är delaktig i utvecklingsarbetet av våra verksamheter.
Hos oss är vi stolta över vår kommun och vårt arbete. Svenljunga kommun - vi erbjuder det godaste livet!
ARBETSUPPGIFTER
Vi har under de senaste åren satsat mycket på att bygga upp en väl fungerande och kvalitativ familjehemsvård. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att fortsätta detta arbete.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att rekrytera, utreda och handlägga socialtjänstens uppdragstagare såsom familjehem, kontaktfamiljer, kontaktpersoner oh särskilt förordnade vårdnadshavare. Vi har också ett kontrakterat jourfamiljehem som du kommer att arbeta i nära samverkan med.
I det fall som vi behöver anlita andra organisationer för externa placeringar är du en aktiv del i att utreda och följa upp kvaliteten i utförandet.
Arbetsuppgifterna innebär att du både arbetar med individuellt stöd till uppdragstagarna men att du även arbetar med gruppverksamheter. Du är också aktiv med om att forma kommunens strategiska arbete med uppdragstagare för att möta framtida behov och utmaningar.
Du har en kollega som också arbetar som familjehemssekreterare, men du arbetar också i nära samverkan med enhetens socialsekreterare och LSS-handläggare.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning och erfarenhet som bedöms likvärdig.
Vi ser gärna att du har goda kunskaper om familjehemsvård. Det är önskvärt om du är utbildad i Kälvestensmetoden och har handledarutbildning.
Vi förutsätter att du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt är duktig på att skapa ett gott samverkansklimat med såväl medarbetare som uppdragstagare och samverkanspartners. Du bör också vara kreativ och ha god förmåga att både kunna arbeta självständigt och i grupp.
Vi ser gärna att du har erfarenhet från socialt arbete, gärna inom myndighetsutövning och familjehemsvård. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten.
Tjänsten är en halvtidstjänst men med eventuell möjlighet till heltid. Tid utöver halvtid kommer då att riktas mot andra arbetsuppgifter.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt GDPR.
Varmt välkommen med din ansökan!