OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Familjehemsenheten i Borås Stad är en enhet som matchar barns behov mot olika uppdragstagare till exempel familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Som familjehemssekreterare kan just du göra skillnad och ge bra förutsättningar för de barn som behöver stöd och hjälp. Vår enhet består av goda kollegor, en närvarande och stödjande arbetsledning samt en god arbetsstruktur med välfungerande rutiner.
På enheten arbetar för närvarande en enhetschef, två metodhandledare, elva familjehemssekreterare och åtta socialsekreterare. På så vis finns det förutsättningar för ett tätt teamarbete som kan ge de barn som placeras i familjehem de bästa förutsättningarna. Enheten består också av en pedagogisk samordnare, som arbetar med skolfrågor riktade mot de placerade barnen, samt två socialassistenter.
Som familjehemssekreterare är en viktig del i ditt arbete att fungera som råd och stöd till de som har uppdrag så som familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Att matcha rätt uppdragstagare mot ett barns behov är också en central roll i ditt arbete, likaså att rekrytera och utreda intressenter som vill bli uppdragstagare. I din tjänst ingår även att utbilda familjehem och anordna olika typer av events, ibland på kvällstid och vid några tillfällen under året på helgen. Då vi erbjuder våra familjehem och kontaktfamiljer stöd på kvällar och helger per telefon ingår också att ha beredskap dessa tider enligt ett rullande schema.
Socionomexamen eller likvärdig utbildning. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, samt god samarbetsförmåga. Vi ser gärna att du har erfarenhet av familjehemssekreterararbete och/eller utredningsarbete med familjer och barn. Vi vill också att du har goda kunskaper inom gällande lagstiftningar. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort krävs.
Fackliga företrädare nås via Borås stads växel tfn 033-35 70 00.
Välkommen med din ansökan senast den 2021-03-28.