OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Utrednings- och behandlingsenheten i Hjo söker ny kollega!
Kommunen har knappt 9000 invånare och ligger vid Vätterns västra strand. Här finns bra service, nära till fritidsaktiviteter och ett starkt expansivt näringsliv. Trästaden hör till de finaste boendemiljöerna som skapats i Sverige. Idag finns endast ett fåtal kvar och Hjo är en av dom.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med härliga kollegor, ett nära ledarskap och ett arbete där du är med och gör skillnad – varje dag.
Tjänsten är placerad inom utredningsenheten. Dina kollegor har befattningar som barnhandläggare, vuxenhandläggare samt familjerättssekreterare och arbetar med myndighetsutövning enligt SoL, LVU, LVM och föräldrabalken. Behandlingsenheten arbetar stödjande och behandlande och ansvarar för öppenvård, öppna förskolan samt ungdomsmottagning tillsammans med Närhälsan och består av samordnare samt behandlare.
Utrednings- och behandlingsenheten leds av en enhetschef och är organiserad under verksamhetsområdet Arbete- och socialtjänst som även innefattar enheterna Försörjningsstöd och integration samt Arbetsmarknadsenheten.
ARBETSUPPGIFTER
Antalet placeringar ökar och Hjo kommun har nu ett stort arbete framför sig att rekrytera egna familjehem. Därför söker vi nu en familjehemssekreterare som kan ansvara för och vidareutveckla det arbetet.
Som familjehemssekreterare rekryterar, utreder, och handleder du familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Du ansvarar också för andra arbetsuppgifter som tillhör arbetsområdet och arbetar nära de placerade barnens socialsekreterare. Arbetet kan innebära en del resor då familjehemmen finns i olika delar av landet.
Tillsammans med gruppen är du en del i att utveckla verksamheten i enlighet med gällande lagstiftning och övriga styrdokument. Då vi är en liten enhet kan det förekomma andra typer av arbetsuppgifter under vissa perioder.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom och som tidigare har arbetat med barn, ungdomar och familjeärenden. Tidigare erfarenhet av arbete med familjehem är meriterande. Du har goda kunskaper om gällande lagstiftning inom SoL, LVU och föräldrabalken. Det är även meriterande om du har vana av att arbeta utifrån BBIC samt har kunskaper inom Life Care.
Du är strukturerad, kvalitetsmedveten och tar initiativ till att lösa problem. Du har god förmåga att hantera stressade situationer och anpassar dig väl till rådande omständigheter. Du har ett strukturerat arbetssätt där du är mån om att hålla en god kvalitet i det du gör. Att vara flexibel och klara deadlines en självklarhet för dig. Eftersom dokumentation är ett återkommande inslag behöver du kunna kommunicera väl i både tal och skrift.
För oss är det viktigt att du är en trygg och positiv lagspelare som kan skapa hållbara relationer. Vi lägger därför stor vikt vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hjo kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef socialtjänsten Stein-Erik Norderhaug
0503- 35 217
Gruppledare Jennie Lindeberg
0503-35 221
gruppledare Petra Uvesten
0503-35 219
Samordnare Jeanette Berglund
0503-35279
Gruppledare IFO Linda Persson
0503-35 219
Chef Barn-och familj Jennie Lindeberg
0503-35 221