Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Placeringsenhet 2

Är du en socionom med erfarenhet av att ge stöd och handledning till familjehem? Vi erbjuder en stimulerande och kreativ arbetsplats med varierande arbetsuppgifter och söker dig som vill bidra med din kompetens och erfarenhet till utvecklingen av Uppsala kommuns familjehemsvård!

Placeringsverksamheten är fördelad på två enheter och består av 11 familjehemssekreterare, 16 barnhandläggare, 2 barnspecialister och 2 familjehemsspecialister. I verksamheten finns skolteam, jourhemsverksamhet, förstärkt stöd till familjehem samt rekrytering, utredning och utbildning av uppdragstagare. Enheterna har ett nära samarbete med varandra.

Ditt uppdrag
Som familjehemssekreterare ansvarar du för att utreda matchande familjehem, ge stöd och handledning i samband med en placering och under placeringstiden samt för att föra löpande dokumentation under processernas gång. I förekommande fall utreder vi enligt Nya Kälvestensmetoden. Du deltar i att matcha barn mot familjehem samt att presentera familjehemsförslag för ansvarig barnhandläggare som du sedan samarbetar med under den fortsatta placeringstiden. Vi arbetar strukturerat mot mål, använder tjänstedesign som arbetsmodell och jobbar med ständiga förbättringar.

Du kommer att ha ett nära samarbete med dina kollegor vilket ger ett värdefullt utbyte och yrkesmässig personlig utveckling. Trevnad, kamratskap och glädje på jobbet är viktiga ledord för oss på enheten och vi ser fram emot att välkomna nya kollegor till vårt team. Vi erbjuder extern handledning, god introduktion, flexibel arbetstid, friskvårdsersättning samt intern utbildning i t.ex. Signs of safety och eventuell kompletterande påbyggnadsutbildning som tjänsten kräver.

I tjänsten ingår resor i samband med att du besöker familjehemmen.

Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomutbildning. Det är meriterande om du har några eller någon av följande utbildningar:
- BBIC
- Utbildning inom Kälvestensmetoden
- Utbildning inom området neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Handledarutbildning
- Systemteori

Vidare har du erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområde inom barn och ungdom, erfarenhet av att ge stöd till familjehem och stödfamiljer samt erfarenhet av utredningsarbete. Du har också B-körkort och goda kunskaper i svenska språket, både skriftligt och muntligt.

Du är en flexibel person som har förmågan att se möjligheter i förändringar. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Som person är du bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta enhetschef Marita Eriksson, 018-727 14 57.

Facklig företrädare:
Vision, Lena Florén, 018-727 24 30
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 04.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 mars 2021
  • Ansök senast: 9 april 2021

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


26 november 2024

Kontrakterat jourhem

Kontrakterat jourhem

26 november 2024

Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024