OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!
Individ- och familjeomsorgsförvaltningens ansvarsområden är:
- Myndighetsutövning barn, ungdom och missbruk
- Öppenvård för barn, ungdom och missbruk
- Ungdomsmottagning och Familjecentrum
- Ensamkommande flyktingbarn
- Socialjour, barnahus och stödcentrum för unga brottsoffer
ARBETSUPPGIFTER
Nu satsar vi stort på familjehemsvården i Sigtuna kommun. Vi utökar antalet familjehemssekreterare på enheten med målsättning att rekrytera egna familjehem och att erbjuda våra familjehem det bästa av tillgänglighet, utbildning och handledning. Vi söker två familjehemssekreterare med tidigare erfarenhet som vill vara med på vår utvecklingsresa. Du kommer att få tillgång till erfarna kollegor och nära arbetsledning.
I ditt arbete kommer du att arbeta nära tillsammans med barnets socialsekreterare för att följa upp att det placerade barnet får god omsorg och god utveckling i sitt familjehem. Vi arbetar utifrån det tredelade föräldraskapet; socialtjänst, familjehem och föräldrar. Inom enheten har vi även tillgång till en behandlingsassistent som arbetar med umgänge mellan det placerade barnet och de biologiska föräldrarna.
Du kommer tillsammans med dina nya kollegor ansvara för att rekrytera, utreda och kontinuerligt stödja och vägleda familjehemmen i deras uppdrag.
Arbetet med familjehem och familjehemsplacerade barn innebär ofta långsiktiga relationer då placeringarna kan komma att fortgå under flera år. Resor är vanligt förekommande både i utredningsfasen och efteråt, med regelbundna uppföljningar i familjehemmet.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har socionomexamen och körkort. Du har dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat som familjehemssekreterare och har hög dokumentationsskicklighet.
Du har förmåga att arbeta självständigt och strukturerat, där du på en vardaglig basis kan prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du samarbetar väl med andra och har förmåga att skapa och behålla kollegiala relationer. I pressade situationer behåller du ditt lugn och du väljer att se lösningar snarare än problem.
Det är meriterande om du har utbildning som handledare, erfarenhet från myndighetsutövning samt talar flera språk.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Läs gärna mer om hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö
08-592 263 63
Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö
08-591 263 63
Planeringschef Ulrika Mellberg
08-591 260 68
Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö
Förvaltningschef Lena Ludvigsson
08-591 263 52
Enhetschef Paula Wallenius
08-591 267 60
Planeringschef Anna-Karin Åberg
08-591 260 68
Enhetschef Mottagningsenheten Ulrika Mellberg
08-591 268 79
Enhetschef Ungdomsenheten Rihaneh Ostad Gholizadeh
08-591 267 63
Enhetschef Barnenheten Anna-Riikka Törrönen
08-591 263 35