Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta!

Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden förändras och vår organisation behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi.
Det arbete vi gör tillsammans varje dag, dygnet runt, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare, genom professionellt och respektfullt bemötande.











Arbetsplats

Tjänsten är till Utredningsenheten Barn, Unga och Vuxna. På enheten så förhandsebdömer och utreder vi enskildas behov av insatser från socialtjänsten, vi följer upp beviljade insatser,  utreder och handleder familjehem samt handlägger familjerättsärenden. Vi söker nu en familjehemssekreterare till vår familjehemsgrupp som vill vara med och påverka och möjliggöra vårt utvecklingsarbete tillsammans med oss. 

Arbetsuppgifter

Du kommer att arbeta som som familjehemssekreterare vilket innebär att rekrytera, utreda, utbilda och handleda uppdragstagare - familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner med stöd av olika metoder som Brafam, En varaktig relation och Ett hem att växa i. Målet är att utgå från det tredelade föräldraskapet; socialtjänsten, familjehemmet och familjen. Nära samarbete med socialsekreteraren för barnet och andra samarbetspartners är en viktig del i arbetet för att bäst se till individens behov. 

Endel av arbetet är dokumentation, både i form av journal och utredningar. 

Vi arbetar enligt BBIC och använder oss av verksamhetssystemet Pulsen Combine.

Vem söker vi?

Vi söker dig som vill vara med och utveckla Flens socialtjänst där det förebyggande arbetet är en central del. Önskvärt är att du är utbildad socionom eller det som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Vi ser gärna att du har kunskaper vad gäller barns utveckling och gärna erfarenhet av arbete med barn och familjer. Vidare ser vi det som meriterande om du har tidigare erfarenheter av arbete med familjehemsvård.

Du är trygg i dig själv och har god förmåga till att arbeta både självständigt och tillsammans med andra parter. Du behöver vara flexibel men också ha struktur och förstå vikten av ett gott samarbete med alla aktörer som finns runt barn och familj. Arbetet som familjehemssekreterare kräver god förmåga i att skapa relationer, kommunicera och kunna hantera svåra situationer. God dokumentationsvana krävs.

För tjänsten behöver du ha B-körkort.

Vad erbjuder vi?

Vi erbjuder ett spännande, meningsfullt och varierande arbete i en liten kommun med korta beslutsvägar. Hos oss får du ett nära chefsstöd, extern handledning och möjligheter till kompetensutveckling. Du får goda kollegor med hög kompetens och stort engagemang så tveka inte att söka

Vi vill att du ska trivas, må bra och utvecklas med oss i Flens Kommun. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterväxling. Självklart omfattas din anställning av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård. 

Välkommen in med din ansökan 

Antal tjänster: 1 tjänst
Tjänstgöringsgrad: 100%
Tillsättning: Enligt överenskommelse.

Läs gärna mer om kommunens arbete på www.flen.se och följ oss på instagram, där heter vi tillsammansarviflen.

Kontaktperson

Elleonor Kjellström Enhetschef utredningsenheten
Tel 0157-430449, elleonor.kjellström@flen.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Flens Kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 april 2021
  • Ansök senast: 16 maj 2021

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

20 december 2024

Familjehemssekreterare till kommun i Västra Götalands län!

Familjehemssekreterare till kommun i Västra Götalands län!

18 december 2024