Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!


Individ- och familjeomsorgsförvaltningen har ett brett ansvarsområde där myndighetsutövning och förebyggande insatser ingår, bland annat barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård, våld i nära relation och familjerådgivning.



ARBETSUPPGIFTER
Nu satsar vi stort på familjehemsvården i Sigtuna kommun. Vi har nyligen utökat antalet familjehemssekreterare på enheten med målsättning att rekrytera egna familjehem och att erbjuda våra familjehem det bästa möjliga av tillgänglighet, utbildning och handledning. Vi söker nu ytterligare en erfaren familjehemssekreterare som vill vara med på vår utvecklingsresa.

I ditt arbete kommer du att arbeta tätt tillsammans med barnets socialsekreterare för att följa upp att det placerade barnet/ungdomen får god omsorg och god utveckling i sitt familjehem. Vi arbetar utifrån det tredelade föräldraskapet; socialtjänst, familjehem och föräldrar. Inom enheten har vi även tillgång till en behandlingsassistent som bland annat arbetar med umgänge mellan det placerade barnet och de biologiska föräldrarna.

Du kommer tillsammans med dina nya kollegor ansvara för att rekrytera, utreda och kontinuerligt stödja och vägleda familjehemmen i deras uppdrag. På vår enhet jobbar vi just nu intensivt med brainstorming kring olika sätt att ta fram en helhetslösning där våra egna familjehem ska känna att de får tillräckligt med kunskap och stöttning och där medarbetarna, dvs. du, ska få kontinuerlig kompetensutveckling för att kunna utföra arbetet på bästa sätt.

Arbetet med familjehem och familjehemsplacerade barn innebär ofta långsiktiga relationer då placeringarna kan komma att fortgå under flera år. Resor är vanligt förekommande både i utredningsfasen och efteråt, med regelbundna uppföljningar i familjehemmet.

Inom vår Familjehemsvård arbetar kompetenta, erfarna och engagerade barnsekreterare och familjehemssekreterare, samt en biträdande enhetschef som stöttar i det dagliga arbetet, driver det långsiktiga strategiarbetet och fokuserar på verksamhetsutveckling tillsammans med enhetschef. Som anställd hos oss erbjuds du introduktionsprogram, intern såväl som extern handledning, kontinuerlig kompetensutveckling genom föreläsningar och utbildning, flexibel arbetstid, möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag.

KVALIFIKATIONER
• Socionomexamen
• B-körkort
• Dokumenterad erfarenhet att ha arbetat som familjehemssekreterare
• Dokumentationsskicklighet

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Du har förmåga att arbeta självständigt och strukturerat där du på en vardaglig basis kan prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du samarbetar väl med andra och har förmåga att skapa och behålla kollegiala relationer. I pressade situationer behåller du ditt lugn och du väljer att se lösningar snarare än problem.

Det är meriterande om du har utbildning som handledare, erfarenhet från myndighetsutövning samt talar flera språk.



ÖVRIGT
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö
08-592 263 63
Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö
08-591 263 63
Planeringschef Ulrika Mellberg
08-591 260 68
Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö

Förvaltningschef Lena Ludvigsson
08-591 263 52
Enhetschef Paula Wallenius
08-591 267 60
Planeringschef Anna-Karin Åberg
08-591 260 68
Enhetschef Mottagningsenheten Ulrika Mellberg
08-591 268 79
Enhetschef Ungdomsenheten Rihaneh Ostad Gholizadeh
08-591 267 63
Enhetschef Barnenheten Anna-Riikka Törrönen
08-591 263 35

Sammanfattning

Besöksadress

19585 Märsta
None

Postadress

Södergatan 20
MÄRSTA, 19585

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

20 november 2024

Erfaren familjehemssekreterare

Erfaren familjehemssekreterare

19 november 2024