Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Placeringsenhet 1

Är du socionom och nyfiken på att arbeta i ett team där erfarenhetsutbyte, samverkan och nyskapande är viktiga ledord? Nu söker vi en familjehemssekreterare till placeringsenhet 1. Kom och gör skillnad tillsammans med oss!

På placeringsenheterna är du med på barnets resa med målet att skapa ett tryggt umgänge och stabilt nätverk. Ditt arbete har stor betydelse i barnets liv, och känslan av att skapa omedelbart värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Verksamheten är fördelad på två enheter och består av ca 50 medarbetare. Arbetet bygger på respekt för och allians med barnet, dess biologiska nätverk och de familjehem där barnen är placerade.

Ditt uppdrag
Som familjehemssekreterare ansvarar du för att utreda familjehem som bedöms matcha det barn som är i behov av en placering. De flesta utredningarna görs enligt Nya Kälvestensmetoden. Du är även ansvarig för att presentera familjehemsförslaget för ansvarig barnhandläggare som du sedan samarbetar med under den fortsatta placeringstiden. Du kommer att ge familjehemmet stöd och handledning och är också ansvarig för att föra löpande dokumentation under processernas gång. Vi arbetar strukturerat mot mål, använder tjänstedesign som arbetsmodell och jobbar med ständiga förbättringar.

Du kommer att ha ett nära samarbete med dina kollegor vilket ger ett värdefullt utbyte och yrkesmässig personlig utveckling. Trevnad, kamratskap och glädje på jobbet är viktiga ledord för oss på enheten och vi ser fram emot att välkomna en ny kollega. Vi erbjuder extern handledning, god introduktion, flexibel arbetstid, friskvårdsersättning samt intern utbildning i t.ex. Signs of safety och eventuell kompletterande påbyggnadsutbildning som tjänsten kräver.

I tjänsten ingår resor i samband med att du besöker familjehemmen.

Din bakgrund
Till den här tjänsten söker vi dig som har socionomexamen och B-körkort. Det är dessutom meriterande om du har utbildning i Signs of safety, Lifecare, Kälvesten, samtalsmetodik eller BBIC. Du har erfarenhet av att ha arbetat strukturerat och processinriktat tillsammans med kollegor och samarbetspartners. Vidare är det en fördel om du dessutom har erfarenhet av socialt arbete med barn och unga, arbete med familjehemsplaceringar i form av stöd till familjehem och upprättade familjehemsutredningar samt erfarenhet av att skriva utredningar.

Du är bra på att sätta dig in i och förstå andras perspektiv och situation. Du är bra på att se helheter och ta hänsyn till det större perspektivet. Vidare är du analytisk som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Sist men inte minst söker vi dig med ett realistiskt perspektiv på situationer och förmågan att fokusera på rätt saker. Du ser förändring som en möjlighet att komma framåt och anpassar dig enkelt till nya förutsättningar.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Catharina Molin, enhetschef, 018-727 64 72
Eva Andersson, familjehemsspecialist, 018-727 61 01

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 04.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 juni 2021
  • Ansök senast: 25 juli 2021

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


26 november 2024

Kontrakterat jourhem

Kontrakterat jourhem

26 november 2024

Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024