Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Smedjebacken är en trevlig kommun i södra Dalarna, med bra kombination av trivsamt småstadsliv, storslagen natur, aktivt föreningsliv, ett rikt kulturliv och starten för Strömsholms kanal. En tillväxtkommun med små och stora företag med goda förutsättningar då vi ligger i ett strategiskt bra läge mellan Västerås och Falun/Borlänge.  Sedan länge arbetar vi med en ekologisk inriktning. Smedjebacken är närhet, vatten och utveckling, en kommun för alla. 



Välkommen till Smedjebackens kommun!

Vi är en kommun som med god och stabil ekonomi som grund och med invånarna i fokus arbetar aktivt med utveckling där målet är bästa möjliga verksamhet. Som arbetsgivare är vår styrka prestigelöshet, dialog och korta beslutsvägar. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan leva upp till vår värdegrund där välkomnande, engagemang, trygghet och framtidstro är våra ledord.

Individ och familjeomsorg                                                                                                                                                                                                                                     

Gruppen på barn- och familj består idag av utredare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare, barnsekreterare och mottagning. Vi är en liten kommun och ett litet socialkontor. Vi hjälper varandra och man hjälps åt med arbetsuppgifter vid behov. Tjänsten vi vill tillsätta nu är familjehemssekreterare. 

Arbetsuppgifter
Som familjehemssekreterare är dina arbetsuppgifter att rekrytera, utreda, handleda och följa upp placeringar i familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Att matcha en insats mot barns behov utgör en central roll i familjehemssekreterares arbete. Likaså att rekrytera och utreda intresserade personer som vill bli familjehem.

Datasystemet vi använder idag är Lifecare.

Kvalifikationer
Enligt socialstyrelsens rekommendationer vill vi att du är utbildad socionom eller har annan akademisk utbildning som kan ses som likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning och arbete med familjehem är meriterande. Man måste ha goda kunskaper inom gällande lagstiftning.

B-körkort krävs för tjänsten.

Även andra arbetsuppgifter kan förekomma och arbetets innehåll och förutsättningar kan komma och att förändras över tiden.
Provanställning kan komma och tillämpas. 

Intervjuer kommer att ske fortlöpande

Personliga egenskaper
Vi ser gärna att du som söker är intresserad av att vara med att utveckla vår verksamhet! Dina tankar och idéer är viktiga för oss och kan bidra till en utvecklande och trivsam arbetsplats. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet samt att ha god samarbetsförmåga och kunna uttrycka sig i tal och skrift.

Vi erbjuder
Arbete hemifrån 1 dag/månad om arbetet tillåter samt extern handledning.
Vi samverkar med Högskolan Dalarna för att kompetensutveckla vår verksamhet och personal. Det finns även en regional samverkan i länet.
Kommunen erbjuder även gratis träning på ett kommunalt gym 2 gånger per vecka. Om du flyttar till Dalarna för den här tjänsten kan vi i samarbete med Rekryteringslots erbjuda din familj medflyttarservice. Läs mer om det på www.rekryteringslots.se 

Vi vill erbjuda dig en trevlig arbetsplats med fokus på arbetsmiljön för dig och dina medarbetare, vilket även innebär rökfri arbetstid. Eftersom vi tror på dialog i vår kommun erbjuder vi dessutom en dialogutbildning till alla nya tillsvidareanställda. Vi vill ha frisk och aktiv personal och vi hoppas att vårt friskvårdsbidrag bidrar till detta samt vår personalförening, Smeden. Att åka kollektivt är bra för miljön och därför kan du som medarbetare få köpa busskort till rabatterat pris, tillsammans kan vi göra skillnad. Att förvalta det vi värna om ser vi som självklart och vi är stolta över vårt finska förvaltningsområde där du som finsktalande får mer än gärna stärka upp med din kunskap. Vi erbjuder dig en arbetsgivare som tror på sina medarbetare.

Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringsprocessen.
Läs mer om oss på smedjebacken.se och hur vi hantera dina personuppgifter enligt GDPR.
All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter.
Vid problem av registerting av CV var god kontakta Webcruiter support. 

Kontaktinformation
Sofia Fahgén, SSR, 0240-660252

Jill Ekberg-Johansson, IFOchef, 0240-660318, jill.ekberg-johansson@smedjebacken.se

Maria Högstedt, Vision, 0240-660091

Arbetsplats
Vasagatan 14

777 30 Smedjebacken

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Smedjebackens kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 augusti 2021
  • Ansök senast: 29 augusti 2021

Liknande jobb


26 november 2024

Kontrakterat jourhem

Kontrakterat jourhem

26 november 2024

Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024