Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

I stadsdelsförvaltningen Östra Göteborg arbetar cirka 3100 medarbetare tillsammans för att möta invånarnas behov av service. Stadsdelen Östra Göteborg omfattar områdena Bergsjön, Gamlestaden, Kortedala, Kviberg och Utby och här bor cirka 47 000 invånare. Stadsdelen har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling och förnyelse samt expansion sker inom många områden.

Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Östra Göteborg ska vara ett attraktivt område att växa upp, bo, arbeta och åldras i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?



ARBETSUPPGIFTER
Kontakt- och familjehemsenheten är en enhet inom sektor Individ- och familjeomsorgen samt funktionshinder i Östra Göteborg. Enheten består av tre grupper: barnsekreterargruppen, familjehemssekreterargruppen och kontaktsekreterargruppen. Inom enheten som sammanlagt består av 25 medarbetare arbetar även två administratörer, en förste socialsekreterare och en enhetschef.

Familjehemssekreterargruppen består av 8 personer. Vi arbetar kontinuerligt med utveckling för att ge det stöd familjehemmen behöver. Våra familjehem finns främst i Västra Götaland men även runt om i hela Sverige därför reser vi mycket i vårt arbete. En del kvällsarbete ingår också.

Då en av våra medarbetare ska gå på föräldraledighet söker vi nu en vikarierande familjehemssekreterare.

Som familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, utreda, utbilda och handleda familjehem. Det innebär bland annat att åka på hembesök, göra intervjuer samt stötta familjehemmen i deras uppdrag. Du har ett nära samarbete med barnsekreterarna och tillsammans arbetar vi för att de familjehemsplacerade barnen skall få likvärdiga möjligheter som andra barn. Dokumentation ingår också i tjänsten.

Hos oss får du möjlighet att jobba på en arbetsplats med god stämning och ett väl fungerande samarbete. Vi är en enhet som vill arbeta med delaktighet och kvalitet på ett respektfullt sätt både inom enheten och gentemot våra brukare. Verksamheten är målstyrd och arbetet kring våra uppsatta mål är integrerat i verksamheten.



Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

I Östra Göteborg arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsobefrämjande. Som anställd erbjuds du ett friskvårdsbidrag och även ett flertal rabatterade aktiviteter.



Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


KVALIFIKATIONER
Vi söker nu dig som är utbildad socionom och som vill arbeta inom familjehemsvården. Vi ser gärna att du har en relevant vidareutbildning som exempelvis Kälvestens intervjumodell samt BBIC. Tidigare erfarenhet av arbete som socialsekreterare med myndighetsutövning ser vi som meriterande.

Då tjänsten innefattar en hel del kommunikation samt dokumentation behöver du vara duktig på att formulera dig på svenska språket i tal och skrift. Goda datakunskaper är ett krav och kunskaper i Treserva ser vi som meriterande.

Det är viktigt att du har ett gott bemötande och att du är bra på att samarbeta, både tillsammans med kollegor inom enheten samt även i din dialog med exempelvis brukare, uppdragstagare och andra myndigheter. Som person behöver du vara lugn och stabil i stressade situationer samt ha en empatisk förmåga med tanke på att du i ditt dagliga arbete kommer att träffa familjer som är i behov av stöd. Du bör ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och vid akuta ärenden ha en förmåga att utifrån dessa omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt och har en god analytisk förmåga som du använder till att göra goda bedömningar.

I arbetet ingår en del resor och B-körkort är därför ett krav.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs Stad , SDF Östra Göteborg Göteborg
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Då familjehemssekreteraren besöker familjehemmen kan det förekomma arbete på kvällstid. Vi har flextidsavtal. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tjänsten är ett vikariat under perioden 2014-09-01 till och med 2015-10-30.
  • Publicerat: 5 maj 2014

Liknande jobb


26 november 2024

Kontrakterat jourhem

Kontrakterat jourhem

26 november 2024

Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024