OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till Sveriges bästa arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.
Arbetsplatsen
Individ- och familjeomsorgen innefattar fem enheter; mottagnings- och utredningsenheten 0-20 år, råd och stödenheten, familjehems- och familjerättsenheten, beroende- och vuxenenheten och enheten för socialpsykiatri.
På familjehems- och familjerättsenheten blir du en del av en stabil, kompetent och engagerad arbetsgrupp med fyra familjehemssekreterare, fem vårdansvariga socialsekreterare, en förste socialsekreterare och en enhetschef. I enheten ingår även en arbetsgrupp som arbetar med familjerätt och en arbetsgrupp som arbetar med familjerådgivning.
Arbetsmiljö och kompetens- och utvecklingsarbete är prioriterade områden. Vi ger en genomarbetad introduktion och utbildning i relevanta metoder såsom MI och Signs of Safety. Extern och intern handledning är en självklarhet likaså kontinuerlig kompetensutveckling. På arbetsplatsen finns en medvetenhet om vikten av återhämtning och det finns möjlighet att regelbundet arbeta hemifrån.
Kommunen erbjuder såväl friskvårdsersättning som möjlighet att växla semesterersättning mot extra semesterdagar. Kommunikationsmöjligheterna är goda, arbetsplatsen ligger cirka 10 minuters gångväg från buss- och Pågatågstationen.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna består av att:
- rekrytera och utreda familjehem, jourhem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer
- utbilda uppdragstagare
- handleda familjehem och jourhem både individuellt och i grupp
- administrera ersättningsfrågor för uppdragstagare
- i nära samarbete med vårdansvariga socialsekreterare bidra till att jourhemsplacerade och familjehemsplacerade barn får den vård som de behöver.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen med minst tre års erfarenhet av socialt arbete. Om du har erfarenhet av myndighetsutövning med placerade barn, är utbildad i Kälvesten och/eller Nya Kälvesten samt har utbildning i handledning är detta meriterande.
För att trivas i rollen som familjehemssekreterare hos oss behöver du vara en person som är noggrann och strukturerad i ditt sätt att arbeta, men du behöver kunna vara flexibel och inte vara rädd för att tänka nytt och anpassa dig till förändrade situationer. Du är ansvarstagande, målinriktad och har en god förmåga att självständigt planera och genomföra arbetet under givna tidsramar. Du måste ha ett stort engagemang och kunna bemöta människor med respekt och integritet. En förutsättning är att du har goda teoretiska kunskap om olika metoder och teorier inom socialt arbete såsom exempelvis anknytningsteori samt om relevant lagstiftning. Arbetet förutsätter att du har goda kunskaper i svenska språket, att du kan uttrycka dig väl i tal och i skrift.
B-körkort är ett krav.
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Arbetstid/varaktighet
Heltid, tillsvidare
Tillträde
Enligt överenskommelse
Kontaktperson
Therese Törnkvist, enhetschef 0410-73 34 70
Fackliga kontakter: http://www.trelleborg.se/facket
Sista ansökningsdag
2021-10-17 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!
Kontaktpersoner på detta företaget
Li Djurfeldt, enhetschef
0410-73 39 50