OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Nu söker vi en familjehemssekreterare till Familjehemsteamet. Så här säger en av familjehemssekreterarna; Vill du bli en del av vårt gäng? Vi har en strävan att alla våra familjehemsplacerade barn ska få alla sina rättigheter och behov tillgodosedda. Vill du vara med att rekrytera, utreda, handleda och kontinuerligt stödja våra familjehem? Utöver detta arbetar vi för att på bästa sätt matcha familjehem efter barnets behov. Vi arbetar i team med barnets socialsekreterare för att följa upp att det placerade barnet/ungdomen får god omsorg och god utveckling i sitt familjehem.
I vårt gäng har vi alltid nära till skratt och är ett stort stöd för varandra i det dagliga arbetet. Låter detta intressant? Ta chansen att bli vår nya kollega!
Barn och ungdomsverksamheten på Arbete och välfärdsförvaltningen bedriver ett målmedvetet utvecklingsarbete för att kunna erbjuda en socialtjänst med god kvalité för våra medborgare. Verksamheten ansvarar för utredningar och insatser för barn och ungdomar 0-20 år som är i behov av skydd och stöd, bl.a. familjehemsplaceringar.
Vidare arbetar verksamheten även med familjerättsärenden och förebyggande insatser i Kristianstads kommun. Barn och ungdomsverksamheten består av sex enheter;
• Enhet för förebyggande arbete
• Utredningsenhet 1 (Mottagningsteam och Utredningsteam 1)
• Utredningsenhet 2 ( Utredningsteam 2 och Utredningsteam 3)
• Öppenvårdsenhet
• HVB-enhet
• Uppdragsenhet (Barnsekreterarteam, Familjehemsteam och Administratörsteam).
ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare arbetar du med rekrytering, utredning, uppföljning och utbildning av familjehem. Du ska skapa en förtroendefull och bärande relation till familjehemmet genom att ge stöd och vägledning i uppdraget och i rollen som familjehem.
Du ansvarar utifrån delegation för avtal och ersättningsfrågor, för en rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt för att upprättade rutiner följs. Du ska samverka kontinuerligt med barnets socialsekreterare och med det professionella nätverket utifrån barnets behov. Vi förväntar oss att du har lätt för att samarbeta inom förvaltningen, men även med externa samarbetspartners som skola, sjukvård, polis med flera.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen samt erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens ansvarsområde. Då kommunikation och dokumentation ingår i arbetet behöver du ha god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du som söker till oss har B-körkort för att enkelt ta dig runt i kommunen.
Det är meriterande om du har genomgått utbildning i BBIC samt grund- och fördjupningsutbildning i Signs of safety. Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens barn och ungdomsvård, familjehemsvård, BBiC och Signs of safety är också meriterande. Erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare är meriterande.
Det är meriterande om du är en person som:
• är trygg i dig själv, strukturerad och flexibel
• kreativ och modig
• vågar se, ta ansvar och kan hantera svåra och akuta situationer
• prestigelös och kan arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor i team.
Vi uppskattar förmågan att kunna lyssna, visa empati och respekt.
När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.
ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.